Elkjøp vinner av bærekraftpris

Elkjøps resirkuleringskampanje «Urban Miner» fortsetter å sanke priser. Etter helgens storeslem med fem priser og Grand Prix under Gullblyanten, ble kampanjen tirsdag kåret til årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging og kommunikasjon av Sustainability Brand Index.

Vle1jqian6i9rk3yilkx

Den jurybaserte prisen har som mål å fremheve kommunikasjon som på en nyskapende måte har vært en driver for å inspirere til bærekraftig atferd blant norske forbrukere. I tillegg til Elkjøp var ASKO og Vipps blant årets finalister. Ved å kombinere behovet for resirkulering av elektronikk med verdens mest spilte dataspill, Minecraft, trakk Elkjøp og Microsoft det lengste strået.

– Kampanjen har nådd millioner av mennesker gjennom sosiale medier og ført til konkrete resultater ved at over 17 tonn med gamle dingser har blitt resirkulert. Vi lot oss imponere stort over den innovative bruken av kreativitet, samarbeid og engasjement for å øke bevisstheten og kunnskapen om å resirkulere elektronisk avfall, sier juryleder Åshild Mathisen, Partner i TRY Råd.

Med enkle budskap om at de gamle dingsene dine er en gullgruve, og en ordning med Minecoins i retur ved innlevering og resirkulering hos Elkjøp, skapte kampanjen oppmerksomhet over hele verden.

– I Norge og Norden blir vi tidlig lært opp til å resirkulere plast, glass og papp, men vi vet for lite om- og er for dårlige på å resirkulere elektronikk. Å gi gamle dingser verdi i minecoins gjorde det enklere å formidle budskapet og morsommere å delta. Gjennom kampanjen alene har vi fått inn 17 tonn med gammel elektronikk, og delt ut mer enn ni millioner Minecoins på tvers av Norden, sier Nils Martin Øyo, prosjektleder for kampanjen i Elkjøp.