Gammel elektronikk blir til Minecoins i nytt Elkjøp- og Minecraft-samarbeid

Nordens største elektronikkforhandler Elkjøp Nordic har inngått et unikt samarbeid med Minecraft for å bringe populær gaming-mekanikk inn i den virkelige verden. Målet med kampanjen er å rette søkelys på hvor viktig det er å resirkulere elektronisk avfall.

Headerbilde Key Visuals 16 9 NO

Elektroniske produkter som mobil, nettbrett og PC-er krever at man utvinner store mengder verdifulle mineraler og metaller. Å mine disse naturresurser er ikke lenger bærekraftig, men det er urban mining. Hvert år genereres det nærmere 55 millioner tonn elektronisk avfall i verden, under 20 % av dette avfallet resirkuleres. For å oppmuntre flere mennesker til å resirkulere gammel elektronikk, lanserer Elkjøp Nordic nå en unik nordisk kampanje med navn «Urban Miner», hvor gamere og andre kan returnere sine gamle gadgets og få Minecraft-valuta i bytte. Konseptet er utviklet av NORD DDB i samarbeid med Microsoft og Elkjøp Nordic.

– Gjennom Urban Miner bruker vi verdens største hobby til å nå ut til nye målgrupper og til å formidle et viktig budskap: Det ligger millioner av utdaterte elektroniske gjenstander rundt omkring i nordiske hjem som burde leveres til resirkulering. På samme måte som karakterene i Minecraft graver etter materialer for å lage noe nytt, prøver vi å få folk til å «grave» etter gammel elektronikk og returnere det til oss, slik at vi kan gjenbruke de verdifulle materialene disse inneholder, sier Stina Winther, bærekraftsansvarlig i Elkjøp Norge.

Hovedfilm (45 sek)

Urban Miner kampanjen knytter Elkjøp Nordic sammen med verdens største gamingfellesskap med over 140 millioner spillere, og legger grunnlag for reell handling.

– Dette initiativet er inspirert av en spillmekanikk i Minecraft. Der bruker allerede tusenvis av mennesker oppfinnsomhet og problemløsning til å skape noe nytt hver dag. Målet med kampanjen er å inspirere til gjenbruk ved å ta en kjent in-game-aktivitet ut i det virkelige liv, sier Jens Østrem, kreatør i Nord DDB Oslo.

Minecraft eies av det multinasjonale programvareselskapet Microsoft. For Microsoft er dette tiltaket en åpenbar mulighet til å påvirke unge mennesker til å handle bærekraftig, noe som har vært avgjørende for beslutningen om å inngå dette samarbeidet.

– I tråd med våre ambisiøse bærekraftsmål vil vi alltid være interessert i å utforske nye måter å skape bevissthet og samfunnsengasjement på. Vi vet at Minecraft kan spille en viktig rolle i å bidra til en bedre verden, og derfor har det vært en glede å samarbeide med Elkjøp Nordic om Urban Miner. Forhåpentligvis vil denne kampanjen inspirere alle generasjoner til å resirkulere gammel teknologi, og vi gleder oss til å se at enda flere husholdninger over hele Norden leverer inn gammelt utstyr til nærmeste Elkjøp, Elgiganten eller Gigantti, sier Nicholai Hamre, Xbox Content & Subscription Lead Western Europe.

Big screen in store
Smartelefon in store

Urban Miner kampanjen består av filmer som er kompatible med alle digitale plattformer samt kino og TV. Nord DDB har jobbet med forskjellige gadgets som utgangspunkt for å lage filmer skreddersydd til kanal og målgruppe. Filmene viser karakterer fra Minecraft som går rundt i huset og «graver frem» gammelt elektronisk utstyr og sendes av med budskapet om at dine gamle gadgets er en gullgruve.

– Urban Miner er solid bevis på at man kan jobbe på tvers av kontorer, land og bedrifter, og et tydelig eksempel på den kreative styrken til Nord DDB: Den kreative ideen ble utviklet i Oslo, den ble gjennomført med støtte fra Elkjøp-teamet i Stockholm, og blir nå lansert over hele Norden, sier Frank Nystuen, kreativ leder i Nord DBB Oslo.

Hvordan fungerer det?

Alle som bor i Norden kan ta med en gammel elektronisk gadget til sin nærmeste Elkjøp-, Elgiganten- eller Gigantti-butikk for å resirkulere det og motta verdifulle Minecoins i bytte, som de deretter kan veksle inn i spillet.

Les mer om kampanjen i vårt intervju med kreatørene fra NORD DDB.

Involverte byråer

87032 eb28c original
NORD DDB
E

Elin Wiger Fengnell

Designer

R

Rune Gabrielsen

Designer

S

Simon Higby

Nordic Creative Director

P

Paulina Draganja

Client Director

E

Emma Gauci

Client Manager

House Agency Filmproduksjon
A

Alexander Biörsmark

Regissør

J

Julia Werme

Produsent

BSmart 3D animasjon
J

Julia Andersén

Producer

P

Pär Wahlund

VFX lead

L

Lisa Abelli

3D lead

R

Robert Fernstedt

Creative Producer

Andre involverte

N

Nils Martin Øyo

Ansvarlig hos kunde

H

Henning Nystad

Ansvarlig hos kunde

F

Farshad Samsami

Ansvarlig hos kunde