Elvia vant kundenes tillit i jula

Ni av 10 synes at Elvias julekampanje var enkel å forstå. – Enkelhet er nøkkelen til suksess, sier COO i Penetrace, Lise Tangen Hansen, som har testet kampanjen for Elvia. Kampanjen ble til i et samarbeid mellom ANTI, RED Storyline og Geelmuyden Kiese.

Elvia

Elvia er Norges største nettleverandør og har to millioner kunder på Østlandet. Når nettene blir lange og lysbehovet er på maks, oppstår også en rekke feil og farer i strømnettet.

– Desember er måneden med flest boligbranner i Norge og en av hovedårsakene til dette er brudd i det elektriske anlegget eller feil bruk av elektriske apparater. Som ansvarlig for å frakte strømmen hjem til kundene er det også vårt ansvar å sørge for å veilede kundene slik at de bruker elektriske apparater riktig i julen, sier Lene Ljødal, Ansvarlig for kundekommunikasjon i Elvia.

Sammen med lovpålagte tilsynsenhet DLE (Det Lokale Eltilsynet), som er en del av Elvia, hadde de behov for en kampanje hvor målet var å endre folks kunnskap og forståelse av å tenke elsikkerhet i julen på en tydelig måte.

– DLE har måttet tenke annerledes rundt kommunikasjonsarbeidet om elsikkerhet som følge av covid-19. Derfor er det ekstra gøy å løfte de ut på kanaler som Snapchat fremfor stands og brosjyrer som de tradisjonelt har gjort, fortsetter Ljødal.

Vant tillit med julehus-løsning

Kampanjen ble utviklet i samarbeid mellom ANTI, RED Storyline og Geelmuyden Kiese, hvor ANTI har hadde ansvaret for å utvikle det kreative universet og lagde en historiefortelling rundt fenomenet julehus, mens RED og GK sto for produksjonen av en rekke kunnskapsløftende artikler.

– Vi skjønte tidlig at vi måtte komme på noe som mange kunne kjenne seg igjen i og samtidig kunne stå ut i feeden med få sekunder til å fange oppmerksomheten. Blinkende julehus er noe man så mye av både i gatene og på nettet i desember 2020.

Det sier Tor Hernan Floor, ansvarlig for digital strategi, medieplanlegging og distribusjon i ANTI. Elvias julekampanje oppnådde i løpet av måneden 40 millioner visninger på tvers Schibsted, Amedia, Google og flere sosiale medie-kanaler. Helhetseffekten ble målt av Penetrace/Norstat.

– Kampanjen scorer godt både på liking og enkelhet i budskapsformidlingen. 7 av 10 svarer at de liker innholdet, mens hele 9 av 10 sier at de liker den fordi den er enkel å forstå. Dette er godt over benchmark i bransjen i dag.

Det sier COO i Penetrace, Lise Tangen Hansen, som har testet kampanjen for Elvia. Hun har gjort mye analyser rundt hva som skal til for å lykkes med kampanjer og understreker at enkelheten i budskapsformidlingen, i tillegg til innhold som har høy relevans og treffsikkerhet, har vært nøkkelen til kampanjens suksess.

Nedenfor ser du diverse uttak fra kampanjen:

Hovedfilm
Hobbyelektriker
Juleribbe
Juletrebelysning
Utebelysning