En «annonse» for fremtidens boligmarked?
I går var det premiere på Viaplay-serien «Arkitekten», og i den forbindelse ble Oslo plastret med en utradisjonell kampanje.
Viaplay-serien «Arkitekten» er en satirisk fremstilling av Oslo i en nær framtid, hvor ingen lenger har råd til å bo i sentrum. Serien er debuten til manusforfatter-duoen Kristian Kilde og Nora Landsrød, rett ut av Westerdals.
Eili Harboe spiller Julie, arkitekt avspist med praktikantjobb på et arkitektkontor, som ender opp med å leie en bås i en parkeringskjeller, «en trendy retur til brutalismen», for 23.000 kroner i måneden.
I forbindelse med lanseringen av den nye dramaserien pyntet Viaplay bybildet i Oslo med hundrevis av «boligannonser», som tilsynelatende tilbyr «Unik beliggenhet», og lokker med «åpen løsning, og ekstra god takhøyde» under bakken.
I realiteten er utleieobjektet en garasjeplass, og bildene tatt rett ut av den nye Viaplay-serien, og leieobjektet finnes ikke.
– «Arkitekten» er en skarp og satirisk skildring av et Oslo i nær framtid, hvor det er umulig å komme inn på boligmarkedet. Altså ikke så langt unna virkeligheten, sier kommunikasjonssjef i Viaplay Group, Fredrik Olimb.
Hele sesongen av den norske dramaserien ligger nå ute på Viaplay. Stuntet ble gjort i samarbeid med JCP Retail Factory.