En misforståelse

Norsk Designråd avviser bestemt at de forkaster sin nye nettløsning. Dette er fase 2, hvor den nye profilen implementeres skikkelig, forklarer Ingjerd Straand Jevnaker hos Norsk Designråd.

5523 e63e9 original

– Design Week har misoppfattet denne saken og feilsitert Johan fra Playgroup på en del punkter. Vi har forsøkt å få dette endret, men uten hell, forklarer Ingjerd Straand Jevnaker, som er prosjektleder for kommunikasjon og web hos Norsk Designråd.

Det er altså ikke snakk om å forkaste nettløsningen eller gjøre en full redesign, slik KF skrev tidligere i dag, i en artikkel der vi siterte britiske Design Week.
– Profilen som Tangram utviklet skal implementeres på web. Hovedjobben på dette ligger hos vår tekniske leverandør, men vi har trengt noe designtilpasning også, forklarer Jevnaker.

Ikke klar i tide
Årsaken er at nettsidene som ble lansert i januar ikke hadde den nye profilen ordentlig implementert, da denne ikke ble ferdig i tide.
– Gazette hadde derfor ikke våre profilfarger, fonter eller noe særlig å jobbe et design ut i fra. Dette fordi nettløsningen ble utviklet før profilprosjektet. Det vi nå jobber med er å implementere designprofilen som Tangram har utviklet. I tillegg må vi videreutvikle noen elementer spesielt tilpasset for web, som piler, lenkefarger, symboler, farger og fonter, samt jobbe videre med informasjonsarkitektur.

Ifølge Jevnaker lå dette i kortene hele tiden.
– Vi har altså ikke først lansert nettsider og så forkastet disse. Men lanserte nettsidene som «fase 1». Og nå kommer «fase 2», hvor profil implementeres skikkelig.

Tangram og Gazette har henholdsvis vært Norsk Designråds designbyrå og web design-byrå. Coretrek leverer teknologi og CMS, og Netlife har stått for brukerintervjuer. Nucleus stod i sin tid for kravspesifikasjonen.
– I tillegg har vi gjort noen prosjekter på web hos to andre byråer innenfor den profilen som Tangram har utviklet.

Ikke anbudspliktig Playgroup er et av disse to byråene. Byrået er opprinnelig britisk, men har operert i Norge siden januar. Norske Nucleus er det andre.
– Byråene var ikke de eneste to som ble vurdert for dette. Disse prosjektene var ikke anbudspliktige, da verdien på prosjektene er langt under 500.000 kr. Det er snakk om nokså beskjedent omfang på arbeidet, som fordeles på flere leverandører, selv om det visuelt sett vil gi godt utslag på nettsidene. Dette igjen fordi vår profil ikke er gjennomført på nettsidene i det hele tatt per i dag, sier Jevnaker.

Jevnaker forteller at Norsk Designråd innimellom av ulike årsaker er nødt til å finne mindre byråer som kan implementere tanker fra hovedbyrået Tangram. Et eksempel på dette er Designboken for Merket for god design som ble satt sammen av Norman/Sandvik design, innenfor den profilen som Tangram har definert for eksempel.
– Denne saken med våre nettsider fører seg inn i rekken av slike implementeringsprosjekter, sier Jevnaker.