En unik mulighet for bransjen

Årets Reklame for Alvor-jury er klar. Øystein Halvorsen fra Try reklamebyrå skal lede juryen, og mener bransjen har en unik mulighet til å vise at kreativitet kan gjøre en forskjell.

6823 23dc0 original

– En reklamekampanje kan selvsagt ikke løse alle problemer, men jeg tror faktisk at den kompetansen og kreativiteten som de ulike byråene besitter, kan tilføre saken og situasjonen noe nytt.

– Det har skjedd noe med klimaet mellom etniske nordmenn og muslimer de siste årene. Og temperaturen er litt vel høy. Hvis vi som bransje kan bidra til å senke denne temperaturen ørlite grann, har vi kommet med et viktig bidrag. Ingen ønsker tilstander som vi har sett i Danmark og Frankrike. Og de siste dagers hendelser i England med British Defense League, viser bare hvor aktuelt og viktig temaet er.

– Det er helt klart en krevende brief. Og mange kommer sikkert til å kaste inn håndkledet. Derfor er jeg også opptatt av at team som har en god grunnleggende idé, ikke gir opp fordi de ikke klarer å få til en hel kampanje. Vår oppgave som jury blir å se etter muligheter, så får man heller fylle «hullene» i etterkant.

– Jeg synes absolutt retningen Reklame for Alvor tok i fjor var god, med mer fokus på den «store ideen» enn den tradisjonelle, flermediale kampanjen. Samtidig er Reklame for Alvor i en særstilling; store medier stiller gratis annonseplass til disposisjon. Det ville være veldig dumt å ikke fylle disse plassene med noe, og da gjerne noe av høy kreativ kvalitet. Så jeg håper årets vinner av RFA klarer begge delene.

Årets jury.
Juryleder: Øystein Halvorsen, Try
Karina Hillestad, Mediafront
Stein Simonsen, Dinamo
Odd Einar Hennøy, Alle gutta
Dagmar Kollstrøm, Ernö
Kim Taanevig, Bates
Kari Helene Partapuoli, Antirasistisk Senter

Mer om dugnaden