Et kjærlig skråblikk på fortidens reklame

I boken «Erfaren jomfru ønskes strax» har forfatteren Håvard Mossige dykket ned i en til nå lite utforsket gullgruve; gamle norske annonser.

91233 91c08 original
91289 21cf6 original
– Hun bliver naa nødt til at slutte sitt Mas om at jeg aldrig giver henne Noget. (Fædrelandsvennen, 1912)
91290 efde3 original
Et tidlig forsøk på å la nakne damer selge produkter. (Aftenposten, 1915)
91291 54d3e original
Arbeiderbladet, 1925
91292 3a77b original
Loppene, 2–4 mm lange, var bundet til miniatyrhatter, frakker og vogner, som dermed beveget seg rundt. Scenen var et lite bord. Egyptisk ble brukt om forskjellige eksotiske attraksjoner. (Dagbladet, 1883)
91293 5d823 original
Aftenposten, 1914
91294 13a7b original
Kreativ jobbannonse. (Aftenposten, 1921)
91295 44d36 original
Arbeiderbladet, 1933
91296 472d3 original
91297 aae38 original
Den arketypiske reklame:
91299 65642 original
Aftenposten, 1876
91300 3a510 original
Agderposten, 1884
91301 ae060 original
Arbeiderbladet, 1970
91302 f1baf original
Lyn-spilleren Arne Brustad var en av heltene på Bronselaget i 1936. Her avslører han hemmeligheten bak sine 17 landslagsmål. (1ste Mai, 1937)
91303 cdb70 original
Morgenbladet, 1867
91304 dfcec original
Arbeiderbladet, 1948

Håvard Mossige (f. 1965) har de siste årene gitt ut bøker i skjæringspunktet mellom historie, nostalgi og humor.Håvard Mossige er aktuell med boken «Erfaren jomfru ønskes strax», et uhøytidelig utvalg av norske avis- og magasinannonser fra 1770 til 1970. I tillegg til å gi et interessant og morsomt skråblikk på fortidens reklame, gir også boken inntrykk av hvordan gamle dager betraktet omverden, noe som har vært en av hovedintensjonene med utgivelsen.

Fra forordet: «Hvordan var tilværelsen for våre forfedre og -mødre? Noe fullgodt svar finnes ikke, for de som var eksperter på emnet er blitt til støv. Men noe kan vi anta: Folk i gamle dager gledet seg like mye til jul. De likte god mat og godt drikke. De var ikke dummere enn vi er i dag, eller hadde mindre glede av kuriositeter og morsomheter. Men det var andre tider. Samfunnet og hverdagen var annerledes. Noe av dette ønsker denne bok å løfte frem fra glemselen.»

Ord som endrer betydning

Mossige har holdt på med prosjektet i halvannet år.

– Ren galskap, egentlig. Humoren har vært viktigst for meg. Å finne de overraskende tingene og historiene. Men jeg har prøvd å nærme meg materialet med respekt, da dette tross alt er våre forfedre, forteller han til kreativtforum.no.

Boka er på 156 sider, og Mossige mener det er nok godt stoff der ute til adskillige bøker. En gjenganger gjennom tidene er annonser for vidundermidler og -kurer.

– Ren humbug florerte, forteller han. – Midlene kunne også være skadelige, så om du bet på kunne du ende opp både fattig og død.

Tittelen «Erfaren jomfru ønskes strax» er selvsagt hentet fra en av rubrikkannonsene i boken.

– Som folk vil skjønne hadde ordet «jomfru» en annen betydning den gang, det var en som hjalp til i husholdningen, eller en som solgte noe. «Tarvelig jomfru ønskes» er en annen variant. Det er interessant å se hvordan språket har forandret seg, forteller han.

Forfatteren mener boken bør ha interesse for dagens reklamefolk, og ikke bare de nostalgisk anlagte.

– Dette er fra reklamebransjens barndom, hvor man prøvet og feilet, og kjøpmennene gjerne lagde annonsene selv. Mye er forskjellig fra gamle dager, men det er jaggu mye som er likt også, avslutter han.

FINN-samarbeid

For noen uker siden innledet forfatteren et samarbeid med Finn.no, hvor de brukte noen av rubrikkannonsene i en kampanje på Facebook, ifølge FINN:no med «veldig godt resultat».