Etablerer Norges største uavhengige mediebyrå

To av Norges mest toneangivende kommunikasjonshus starter Norges største uavhengige mediebyrå. I et marked med store endringer og hvor globale spillere setter premissene for utviklingen, etablerer TRY og Schjærven nå det som skal bli en ny og ledende aktør i det norske mediebyrålandskapet. Selskapet skal hete TRY Schjærven Media.

Try pressebilde 06
Fra venstre: Kaja Sommer, kundedirektør i Re:Media, Marius Damsleth, daglig leder i Re:Media, Hanne Gilje Sekse, head of digital i TRY Opt og Gunnar Stensaker, daglig leder i TRY Opt. Foto: Marius Vesteraa

– TRY Opt og Schjærven-selskapet Re:Media skal fortsatt ha hver sin profil i markedet og med egen kundeportefølje, men vi slår sammen kreftene når det kommer til teknologi, kompetanse og forhandlingsstyrke overfor mediene, sier Gunnar Stensaker, daglig leder i TRY Opt.

Ambisjonen for selskapet er å bli en slagkraftig, helnorsk konkurrent til de globale nettverkene, ifølge en pressemelding fra det nye selskapet.

– Med et tydelig verdiforslag basert på transparens og et miljø som kombinerer kompetanse og erfaring opparbeidet i TRY Opt og Re:Media, er vi sikre på at dette blir et attraktivt tilbud i markedet, sier Marius Damsleth, daglig leder i Re:Media.

Joint venture

Selskapet blir en joint venture, eid av de to selskapene, og skal rigges for å håndtere Norges aller største annonsører allerede fra første kvartal 2024. TRY Schjærven Media vil fra start forvalte over 1 milliard norske kroner, og eiere og ledelse ser for seg rask vekst i året som kommer.

– Selskapet etableres etter at TRY Opt og Re:Media har samarbeidet tett på flere prosjekter og nordiske kunder det siste året. Erfaringen er svært positiv, og kulturen har vært en god match. Derfor bestemte vi oss for å ta samarbeidet et skritt videre, sier Hanne Gilje Sekse, Head of digital i TRY Opt.

Størrelsen betyr noe

– Størrelsen på det nye selskapet er selvfølgelig en betydelig faktor. Vi får økt innovasjonskraft, og kan utvikle teknologi, fag og arbeidsmetodikk raskere og bedre, i tråd med kundenes behov og utviklingen i det norske markedet. Her skal vi samle den beste kompetansen som skal håndtere hele kundereisen, skreddersydd for norske og nordiske annonsører, sier Kaja Sommer, kundedirektør i Re:Media.

Saken er meldt inn for Konkurransetilsynet. Før TRY Schjærven Media blir 100 prosent operativt må det godkjennes av Konkurransetilsynet. Så snart tilsynet har godkjent meldingen, vil etableringsprosessen fullføres, og driften vil igangsettes. Oppstart er planlagt til januar 2024.

Om TRY Opt og Re:Media

Re:Media, stiftet av Schjærven i 2012, er et fullservice mediebyrå som har spesialisert seg innen retail med store kunder som XXL, Nille og Power. TRY Opt ble grunnlagt i 2015 som et digitalt performance-byrå, men har siden utviklet seg til et fullservice mediebyrå, med kunder som REMA 1000, Vita og Hurtigruten. TRY Opt ble kåret til årets mediebyrå i Byråprofil 2022.