Ett års gratis utendørsreklame for menneskets beste venn

Etter et år preget av distanse og isolasjon, ikke minst for utsatte grupper i samfunnet, trakk Røde Kors-tilbudet «Besøksvenn med hund» og byrået McCann det lengste strået i Clear Channels reklamekonkurranse Lokale helter.

Screenshot 2021 01 26 at 18 01 21
Screenshot 2021 01 26 at 18 02 00
Screenshot 2021 01 26 at 18 01 09

I november lanserte Clear Channel sin tradisjonelle «Lokale Helter»-konkurranse for 2021. Ifølge selskapet fikk de i år rekordmange søknader av høy kvalitet fra engasjerte byråer som fremmet «sin» veldedig organisasjon. Det var med andre ord ikke lett å kåre en vinner, men «Besøksvenn med hund», som McCann har laget sammen med Røde Kors, trakk det lengste strået.

Et suverent tiltak mot ensomhet

Ensomhet er for lengst etablert som «den moderne folkesykdommen». Og etter nesten et år med inngripende tiltak for å stagge koronapandemien, har den ikke blitt mindre utbredt. Tvert imot. Et suverent tiltak mot ensomhet er imidlertid kontakt med dyr. Forskningen er entydig: Nærkontakt med dyr har en positiv effekt på helsa, både fysisk og psykisk.

Ikke bare reduserer det stress, senker blodtrykket og motvirker depresjon, men samvær med en med en firbeint venn kan dekke et menneskes behov for varme, kos og omsorg.

Ett år med gratis utendørsreklame

En organisasjon som har tatt denne problematikken på alvor, er Røde Kors. Deres tilbud Besøksvenn med hund med god hjelp fra dyrebutikkkjeden Musti, bidrar med glede i hverdagen til mennesker som sårt trenger det. Det er i dag circa 600 frivillige med sin hund som ukentlig går på besøk. Sammen med McCann leverte de en uslåelig søknad til Lokale helter-konkurransen.

Som vinner av konkurransen får dermed Røde Kors og deres Besøksvenn med hund ett års gratis utendørsreklame på alle de digitale flatene til Clear Channel.

– For Røde Kors Besøksvenn med hund betyr det enormt mye å vinne denne konkurransen. Vi har alltid behov for synlighet, og på den måten rekruttere nye frivillige. Denne synligheten vil føre til at enda flere kan få besøk av en frivillig med sin firbente gledesspreder, sier Kristin MacBeath i Røde Kors.

– Vi logrer stolt

Juryen begrunner tildelingen slik:

«Røde Kors Besøksvenn med hund kan via sine frivillige bidra til å bringe glede i hverdagen til noen som trenger det litt ekstra. Med et sjarmerende materiell som skaper høy oppmerksomhet og et tydelig kampanjemål for året, er det ingen tvil om at kampanjen vil lyse opp hverdagen til mange i året som kommer. Vi gleder oss til å se den endelige løsningen på Clear Channels flater i løpet av 2021.»

For McCann er dette allerede årets beste godbit, ifølge Kim Amundsen og Atle Mosling, kreatører i McCann:

– Det betyr ekstra mye å vinne når vi kan hjelpe Røde Kors med å nå ut til enda flere mennesker som trenger en labb å holde i og en ragg å kose med. Det er det mange som virkelig trenger nå. Tusen takk til juryen og Clear Channel også, for å støtte Røde Kors og besøksvenn med hund. Vi logrer stolt.

Om Lokale helter

Lokale helter er en kreativ konkurranse der byråer, studenter og andre med interesse for reklame, media, PR og kommunikasjon konkurrerer om reklameplass på Clear Channels digitale flater til fordel for en veldedig organisasjon som gir tilbake til samfunnet i Norge. Prisen tilsvarer en verdi av to millioner kroner.