Eurobest kan bli svensk

Eurobest skal arrangeres for første gang i Stockholm i desember. Festivalsjef Phillip Thomas antyder at festivalen kan havne i Sverige på fast basis.



Phillip Thomas er toppsjef for Cannes Lions, Dubai Lynx og Eurobest. Sistnevnte, som har holdt på i 20 år, har vært en omflakkende konkurranse, men nå tyder alt på at den er i ferd med å mutere til å bli en årlig Stockholm-festival.
– Vi har aldri hatt en tilhørende festival med konkurransen, og dette er første gang vi forsøker. I løpet av de siste årene har vi planlagt å gjøre med Eurobest slik vi gjør med Cannes, og valget har foreløpig falt på Stockholm, sier Thomas til Resumé.

Han oppgir tre grunner:
– Når vi gjør ting trenger vi alltid en sterk og innflytelsesrik partner, og det har vi i Reklamförbundet. Den andre grunnen er at Stockholm og Sverige har hatt mange bidrag i Eurobest, og svenskene skjønner åpenbart konkurransen. Den tredje grunnen er at vi trenger et sted som mange ønsker å reise til for å lære nye ting. Vi har digital markedsføring som tema, og da passer Sverige bra.

På spørsmål om hvor Eurobest arrangers i 2009, avslører han en forsiktig avventede holdning.
– Det vet vi ikke ennå, men det kan blir Stockholm igjen. Vi skal se hvordan forberedelsene går og hvordan vibbene er fra de svenske byråene. Men en beslutning skal tas i løpet av høsten. For meg det viktigst hvordan de andre landene reagerer, og at de ønsker å reise til Stockholm.

Stockholms farligeste konkurrenter er de sydeuropeiske landene, ifølge Thomas.