Færre norske reklameansatte til Cannes

Den norske reklamedelegasjonen til Cannes Lions er noe færre enn rekordåret i fjor. Posten og Dinamo har størst frafall.

I fjor doblet norsk reklamebransje antall utsendte til prestisjefestivalen Cannes Lions. Den bedriften gjentas ikke i år, med en svak nedgang i antall påmeldte sammenlignet med rekordåret 2007.

I år er det 52 personer påmeldt til det offisielle programmet fra norsk reklamebransje, mens det i fjor var 66. Det er likevel langt sterkere oppslutning enn i 2006 da det var kun 30 betalende reklamefolk.

Dinamo og Posten er de to bedriftene som trekker flest delegater.

– Skulle gjerne sendt flere I fjor kunne de ansatte som ble sendt til croisetten med delegatpass fra Dinamo briske seg med å være den største delegasjonen fra et norsk reklamebyrå. I år er det ingen som er registrerte fra Dinamo som skal ta turen, viser delegatoversikten.

Men oversikten viser ikke hele bildet, forteller daglig leder i Dinamo Reklame, Tom Søgård.
– Vi sender ned to stykker, Jan Cato Tangen og Odd Einar Hennøy. Men det er via P4 fordi de vant Gullmikken. Så det er trolig derfor det ikke synes i tabellen. Vi skulle gjerne sendt flere, men vi har så mye å gjøre. Dessuten passet det heller ikke med den private tidsskjemaet for flere av de som var aktuelle, sier han til Kampanje.

Tyder en slankere Dinamo-delegasjon på en svakere økonomi for Dinamo?
– Nei, absolutt ikke. Det har ingenting med dette å gjøre. Dette er ikke en økonomisk vurdering, men en tidsmessig begrensning rett og slett. Vi har litt for mye å gjøre hjemme, sier Søgård før han legger til.

– Vi er veldig positive til Cannes Lions og er i utgangspunktet meget motiverte for å dra og blir inspirerte av å være der.

Reklamebyrået er målt i omsetning landetes nest største, med en omsetning på 165,5 millioner kroner i 2006.

Flest fra Posten Ingen i reklamebransjen satser på Cannes Lions som Posten gjør. I år sender de riktignok ni færre enn i fjor ned med delegatpass. De betaler likevel regningen til den største ansamlingen reklameinteresserte nordmenn, med 18 delegater.
– Det stemmer at er noe færre folk fra Posten i år. Vi har begrenset vår egen deltagelse noe, men satser mer på å invitere med oss eksterne kunder. Dette er en fin anledning til å ta med oss kunder for å sette fokus på faget, og da særlig DM og 1:1-markedsføring, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten til Kampanje.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.