Færre søkte Reklame for Alvor

I fjor søkte 58 organisasjoner om å motta Kreativt Forums Reklame for Alvor-kampanje (RfA). I år er foreningen nede i 37 søkere. Det er færre enn vi ventet, men likevel ikke dramatisk, sier KF-prosjektleder Karianne Berg.



Toppåret hva gjelder antall søknader til RfA var i 2006, da 94 organisasjoner ønsket å motta kampanjen. Året etter var søkertallet falt til 58, og i år har foreningen kun mottatt 37 søknader. Men ifølge Karianne Berg ligger det ingen dramatikk i dette.
– Det er færre enn vi ventet, men likevel ikke dramatisk. Og til gjengjeld er dette 37 sterke kandidater, ettersom vi faktisk har fått en fin tilvekst av nye søkerorganisasjoner. Likeledes har vi merket et betydelig frafall av organisasjoner som gjerne har søkt år etter år, uten å få napp.

Berg vurderer det også slik at mange organisasjoner med utfordringer tilnærmet lik tidligere vinnere, i år har vurdert sine sjanser som så små at de ikke har brydd seg om å fylle ut søknaden.
– Jeg tror også at større organisasjoner – de som allerede har et svært apparat bak seg og som har stor kjennskap i befolkningen – har skjønt at de ikke er typiske mottakere av RfA. Vi er primært ute etter å hjelpe dem som møter store utfordringer med å få budskapet sitt ut.

Årets søknadsfrist til RfA var 19. mai, og vinneren annonseres 2. juni. Kreativ brief foregår i august, mens juryering og prisutdeling foregår i løpet av september.