Fem gull til Grimstad og Pay

Try reklamebyrå vant overlegent i konkurransen om kreativ anerkjennelse under fredagens Gullblyant-arrangement. Bak samtlige gull finner vi teamet Lars Joachim Grimstad og Egil Pay.

10425 5d1ca original

Fem gull, tre sølv, fire bronse og seks diplomer: Til sammen 18 priser til Try reklamebyrå (i tillegg fikk AD Einar Fjøsne den høythengende Æresprisen). Det er mer enn dobbelt så mange priser enn det som tilfalt SMFB (fem gull, to sølv, ett diplom) og McCann (ett sølv, en bronse, seks diplomer).

Lars Joachim Grimstad (t.h.) og Egil Pay har størst grunn til å juble høyt av alle fredagens vinnere. Teamet vant til sammen fem gull, tre av dem for kampanjen for Jo Nesbøs siste bok i Harry Hole-serien, «Panserhjerte». De vant også gull med kampanjen «Ryggesensur» for Volkswagen og med kampanjen «Har du lyst på en røyk?» for Røyketelefonen.

– Det er nesten helt uvirkelig, forteller Grimstad.

– Tross finanskrise har det vært jobbet mye her i byrået i året som gikk. For oss var det spesielt Harry Hole-jobben som slukte tid og krefter. Det var ren galskap.

Jaget av Triaden. Den ambisiøse kampanjen er byråets første forsøk i den såkalte alternate reality game-kategorien, der tusenvis av mennesker ble engasjert på spillsteder, blogger og i sosiale medier. I kampanjen avdekkes det etter hvert en historie om Harry Hole som er på flukt med hele den kinesiske Triaden i hælene, mens han samtidig jakter på de som står bak de bestialske drapene på to unge norske jenter.

– Det var mye jobbing i og med at det var såpass dynamisk og interaktivt. Veldig mye av dette skjedde underveis, og vi måtte holde en kontinuerlig dialog med brukerne. Vi var avhengige av å utvikle historien videre etter hvert som brukerne påvirket den, noe som resulterte i at vi jobbet dag og natt i en måned, forteller Grimstad.

Har dere gjort noe liknende tidligere?
– Nei, dette var et forskingsprosjekt. Vi hadde en historie i bunn, med begynnelse, midtparti og slutt. Og i utgangspunktet trodde vi det ville holde. Men etter fire dager innså vi at den planen var kjørt, at vi hadde skapt et monster som hele tiden skrek etter mer mat. Men da var det ingen vei tilbake, vi måtte bare bite tenna sammen og jobbe. Og spillerne gikk jo aldri til sengs, det var alltid noen tusen spillere som holdt på, slik at vi måtte ha døgnvakter. Men det var også en veldig morsom og lærerik opplevelse.

Ny rekord? Jeg kan ikke huske at samme kreative team noensinne har vunnet fem gull i Gullblyanten. Hva betyr slikt for en reklameskaper?
– Det er en utrolig hyggelig kollegial klapp på skulderen av folk du respekterer og setter høyt. I denne bransjen blir jobben en stor del av livet, dermed er det også personlig tilfredstillende når det belønnes. På samme tid er det en bransjekonkurranse, slik at det er begrenset hvor synlig det er utenfor reklamekretser. Det er to måter å få respons på en jobb, og begge er like hyggelige. Det ene er priser, det andre er når en jobb lykkes med å nå ut til folk.

Try var mestvinnende også under fjorårets Gullblyanten, og i år ble det altså hele 18 priser. Hva består den magiske formelen av?
– Det kommer jo ikke av seg sjæl. Det utrolig mye flinke folk som jobber her, og det er inspirerende. Samtidig er det et ganske intens press og høye målsetninger internt om å holde et høyt kreativt nivå. Nøkkelen til suksessen ligger vel i hverdagen, at vi er flinke på den måten av vi pisker hverandre når ting ikke er bra nok. Vi har den grunnleggende respekten for hverandre at vi tør å være kritiske. Dessuten snakker vi om et år hvor vi har maktet å holde oss opptatt samtidig som mange andre byråer har hatt merkbart mindre å gjøre. Det har gitt oss noen fordeler og muligheter. Det er lettere å skape ting som vinner i konkurranser når du lager 40 jobber, enn når du lager fire, avslutter Grimstad.

Les mer om Harry Hole-kampanjen her.

Se en presentasjon av kampanjen her.