Filmfolket klare for reklamekamp

4 1/2, hvor blant andre Marius Holst sitter på eiersiden, og Paradox merker at reklamemarkedet er roligere. Filmprodusentene tror konkurransen blir tøffere til neste år.



Produsentene av reklamefilm er gjerne de som først merker det dersom reklamemarkedet bremser. Håkon Øverås i 4 1/2 forteller at det hittil har vært sjeldent gode tider, men at de regner med tøffere tak i tiden fremover.
– Det rare er at 2008 foreløpig ser ut til å bli det overlegent beste året vi som produksjonsselskap har hatt. Nå har vi ikke færre bestillinger. Men vi merker at budsjettene per film har blitt mindre. Og det er noe vi prøver å etterkomme, selv de som kommer med litt for små budsjetter. Da må man forsøke å tenke litt annerledes med for eksempel billigere løsninger og kortere opptakstider.

– Normalisering
Det kan ligne på erfaring som Gry M. Sætre i Paradox har. Hun anser mengden filmjobber som hittil er bestilt som normalt.
– Første halvår har vært ekstremt bra og over all forventing. Så har det vært klart stillere etter sommeren. Men dette anser vi foreløpig som en normalisering av markedet.

Signalene er foreløpig ikke ensbetydende mener hun.
– Spørsmålet er om det er finanskrisen og uroligheter i verdensøkonomien som vi ser dirkete konsekvenser av – eller om det er en naturlig dipp i markedet? Jeg har på følelsen at man ikke kjenner konsekvensene av finansuroen i Norge før i 2009. Men det er åpenbart spennende tider, sier Sætre i Paradox.

4 1/2 og regissør Aksel Hennie vant fjorårets Gullfisk, for reklamefilmen «Lommeringeren» for Netcom, sammen med reklamebyrået McCann. Filmprodusentene har også laget reklame for Tine og Rimi. Paradox har blant annet opplysningen 1881, Aker og Djuice på kundelisten.

– Mer til web Paradox forventer i likhet med blant andre Pravda og 4 1/2 at det vil bli hardere kamp om oppdragene i 2009, og kundene kommer til å forlange mer. For Paradox sin del, er de klare for å lage webtilpassede versjoner av reklamefilmene, for å strekke markedskronene til å dekke mer.
– I disse dager budsjetteres jo neste års markedsbudsjetter, og det er mange spådommer om hvor markedskronene går. Vi merker at det er stort fokus på kostnadseffektivitet og tror at det blir en enda høyere etterspørsel etter filmer til web. Det er ikke dermed sagt at man kutter vanlige filmer til tv. Jeg tror at mange norske annonsører vil ha begge deler, at vi kommer til å lage flere webtilpassede versjoner av reklamefilmene

Kan støtte seg på spillefilmene Man skulle kanskje tro at det er reklamefilmene som finansierer flere av de kostnadskrevende og ikke alltid like innbringende spillefilmene.

Men dersom reklamemarkedet skrumper vil derimot produsentene i 4 1/2 kunne støtte seg på spillefilmproduksjonen, forteller Håkon Øverås.
– Vi lar spillefilmselskapet få leve sitt liv, som får investere på ting de kan tjene penger på. Men det er faktisk heller omvendt. I dårligere tider i reklamebransjen har vi kunnet støtte oss på spillefilm. Vi har flere bein å stå på, og da er man totalt sett egentlig ganske godt rustet.

4 1/2 er eid av Pål Sletaune (18 prosent), Håkon Øverås (18 prosent), Marius Holst (18 prosent), Turid øversveen (18 prosent) og Karin Julsrud (18 prosent).

Paradox Reklamefilm eies blant andre av Erik Poppe, Finn Gjerdrum og Scanbox.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.