Finanskrisen merkes i tredje kvartal

De første virkningene av finanskrisen har nå slått inn i tallene. Det går verst ut over dagspressen.

Reklameinntektene, som viste vekst i andre kvartal, vender nå nedover. De første virkningene av finanskrisen har nå slått inn i tallene, og viser seg kraftigst i dagspressen. Totalt sett har inntektene gått tilbake med 2,3 prosent i forhold til tilsvarende periode i fjor.
– Når man ser på tilbakegangen som helhet må man huske på at man sammenlikner med 2007, som var et år preget av sterk vekst, skriver IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).

Samlet sett i årets tre første kvartaler er veksten i reklameinntektene på 1,4 prosent sammenliknet med i fjor.

TV vokser fremdeles Dagspressen har hatt en nedgang på ni prosent i perioden, men TV tilhører den delen av markedet som har hatt vekst i tredje kvartal, sammenliknet med 2007. Til tross for nedgangen er dagspressen mer enn dobbelt så stor som TV.
– Årsaken til nedgangen er først og fremst å finne i tilbakegangen på jobb og eiendomsmarkedet, som først blir rammet i finanskrisen, ifølge IRM.

Radio, kino, utendørs, fag- og ukepresse har økt sine inntekter markant, mens direktereklamen og gratisavisene mister inntekter i tredje kvartal. Annonseringen på internett øker fortsatt, men tallene viser at veksttakten har avtatt kraftig siden i vår.