Fire Clio-sølv til «The Distress Signal»

Anorak har vunnet hele fire sølv i Clio Awards for «The Distress Signal» for Amnesty International. I tillegg vant Morgenstern en bronse for 7-Eleven i samme konkurranse.

90479 5f333 original
Fra markeringen på Universitetsplassen i Oslo i forbindelse med kringkastingen av «The Distress Signal» i desember 2017.

«The Distress Signal» er jobben der Amnesty kapret det nylig avslåtte FM-nettet i Norge og sendte ut et nødsignal for å skape blest om skjebnen til Teodora Vasquez, som for ti år siden ble dømt til 30 års fengsel for å ha født et dødfødt barn. Hun satt innesperret i El Salvador, hvor alle former for abort er ulovlig, men ble løslatt tidligere i år etter massivt internasjonalt press.

Anorak ble premiert med sølv i fire kategorier for jobben i Clio Awards: Public Relations, Radio, Public Affairs og Streaming/Downloadable Content.

Den samme jobben har tidligere vunnet gull i Gullblyanten (Ikke-kommersiell) og to bronse i Cannes (Media og Radio & Audio).

Klamydia og snakkende kaffeautomat

Men Anorak er ikke det eneste norske byrået som har fått Clio-oppmerksomhet i år: Morgenstern vant bronse for jobben «The Land of Chlamydia» for 7-Eleven, som fikk stor oppmerksomhet av både norsk og utenlands presse i sommer (i tillegg til John Oliver).

Morgenstern ble også nominert for stuntet «Magisk kaffeautomat på Sagene» («Would You Have Coffee With A Stranger?»), der byrået sammen med Frivillig.no bestemte seg for å teste om samfunnet virkelig er så kaldt som noen skal ha det til.

Geelmuyden Kiese hadde på sin side en nominert jobb i konkurransen: «Fikk hatet til å forsvinne» («Cyberbullying: Not Okay») for Bufdir, jobben der Amalie Olsen fikk kroppen dekket med hatord og fikk over 100.000 ungdommer til å ta avstand fra hatprat