Fjordkraft velger Deadline som lokal samarbeidspartner

Da Norges største strømselskap snudde nesen nordover, valgte de for første gang en lokal kommunikasjonspartner, i tillegg til den de benytter nasjonalt.

Thea Marie Stormo Katrine Mevatne Pressebilde Foto Deadline
Markedsansvarlig i Fjordkraft Nord, Thea Marie Stormo (t.h) og leder i Deadline, Katrine Mevatne (t.v) ser frem til et tett og godt samarbeid med klima og bærekraft i fokus.

– Strømbransjen er i rask endring, og når Fjordkraft vokser synes vi det er viktig å benytte lokal kompetanse, forteller konserndirektør HR og kommunikasjon i Fjordkraft, Jeanne K. Tjomsland.

Fortsatt lokalt engasjement

Tjomsland forteller videre at den valgte nord-norske kommunikasjonspartneren Deadline var sentral i oppkjøpet av Vesterålskraft Strøm AS i 2019.

– Vi hadde svært gode erfaringer fra både den interne og eksterne kommunikasjonshåndteringen i oppkjøpsfasen, og valgte derfor å fortsette samarbeidet med Deadline videre, i tillegg til det som gjøres på nasjonalt nivå av markedsføringsbyrået KnowIt, sier hun.

– Når man går fra å være en liten, lokal aktør til å tre inn i et av Norges største selskaper, er det mange som frykter at den lokale verdiskapingen forsvinner, men det tror jeg mange har sett at det heller er tvert imot, mener Thea Marie Stormo, markedsansvarlig ved regionskontoret til Fjordkraft i Nord Norge, som i disse dager lanserer det hun håper skal bli Nord-Norges største fotballcup for barn og unge, Fjordkloden Cup.

Lokal samarbeidspartner for første gang

Det nasjonale strømselskapet, som ble børsnotert i 2018, har gjort flere oppkjøp i Norge, men dette er første gang de knytter til seg en lokal kommunikasjonspartner.

– Vi er selvfølgelig veldig stolte og ydmyke over at valget falt på oss, og vi mener at vi har mange sammenfallende verdier i både hvordan vi utfører arbeidet vårt, men også internt i organisasjonene, forteller Katrine Mevatne i kommunikasjonsselskapet Deadline.

– Vi har begge et høyt fokus på bærekraft og miljø, og at man skal ha det artig på jobb - så vi passer veldig bra sammen, bekrefter Stormo, som mener nøkkelen til suksess ligger i å kjenne markedene sine fra innsiden.

Deadline er blant annet kommunikasjonspartner for Iris Salten, og har tidligere jobbet med RenoVest, HRS og Nasjonalt senter for oljevern og marint miljø, som alle har miljø i fokus.

– I tillegg til at Deadline er godt representert i Nord-Norge med kontor både i Vesterålen og i Bodø, så er de også innforstått med at Fjordkraft ikke ønsker å late som vi er en lokal aktør, men heller en tilflytter som har lyst til å skape mer verdi i lokalsamfunnene, spesielt med tanke på dette med klima, forklarer Stormo, som kan fortelle at de vant FNs klimapris med sitt klimakonsept Klimanjaro i 2018.

Både Stormo og Mevatne gleder seg til samarbeidet, og håper det blir lettere å lage liv og røre i Nord-Norge fremover.