Flere vil vinne Eurobest

Men svært få av dem er norske. Sverige og Tyskland er blant de ivrigste reklamelandene.

Totalt er det sendt inn 5.895 reklamejobber til juryering i årets Eurobest, eller EM i reklame som mange kaller konkurransen. Det er 11 prosent flere enn i fjor.

– Nok en gang har vi rekordmange påmeldte til Eurobest, med en økning i nesten samtlige kategorier. Vi er spesielt glade for å se en så sterk start for den nye designkategorien, noe som gjør dette til en av de ledende festarenaene for kreativ bruk av design i Europa, sier Philip Thomas, administrerende direktør for Cannes Lions og organisator for Eurobest-kåringen, i en pressemelding.

Tyskland er definitivt mest ivrig etter å markere seg i Eurobest med hele 1359 påmeldte reklamejobber, deretter kommer vertsnasjonen Sverige med 727, og Frankrike med 598 innsendte.

Reklamekonkurransen går av stabelen 1. desember i Stockholm.

Norge har innsendt 198 reklamebidrag til konkurransen, altså langt under enn tredjedel av det som er bidragene til «söta bror».

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.