Forbrukere forén eder!

Luksusvarehuset Saks Fifth Avenue tyr til Shepard Fairey og konstruktivistisk propagandakunst i den stadig tyngre kampen om forbrukernes penger.

7094 c1285 original
7095 c40a9 original

Shepard Fairey, gatekunstneren som skapte fjorårets definitive ikon med portrettplakatene «Hope» og «Change» for Barack Obama, har fått jobben med å markedsføre Saks Fifth Avenue på visuelt vis i 2009.

Løsningen er et stykke sovjetisk kitsch, dels inspirert av konstruktivistisk propagandakunst, og dels inspirert av den klassiske grafikken til vodkaprodusenten Stolichnaya.

Slagordet «Want It!», som er fyndigere men dog ikke ulikt det hjemlige Tine-slagordet «Må ha det, bare må ha det», er trykt med fonter inspirert av Rodchenko, den russiske grafiske designeren som var en av konstruktivist-bevegelsens fedre.

– Noen tror kanskje vi gjør narr av situasjonen vi befinner oss i, men jeg tror folk flest er sofistikerte nok til å skjønne at det er et middel for å vinne oppmerksomhet. Dette er handel. Det er ikke noe skjult politisk budskap i denne kampanjen, sier Fairey til New York Times.