Forkaster egen nettløsning

Bare fire måneder etter at Norsk Designråd fikk nytt nettsted, har de bestemt seg for å gjøre om på sin digitale strategi. Det britiske designkonsulentfirmaet Playgroup har fått oppdraget (oppdatert).

6643 25734 original

Norsk Designråds eksisterende nettsted, www.norskdesign.no, utviklet og designet av Gazette og Tangram, kom på lufta først i januar. Men det er allerede bestemt at nytt nettsted skal på plass til sommeren, redesignet av det britiske konsulentselskapet Playgroup. Det melder britiske Design Week.

Ifølge produsent og «head of partner services» i Playgroup, norske Johan Brand, er årsaken at nettsiden ble dårlig mottatt av det norske designmiljøet, som mente nettsted og design ikke var ambisiøst nok.
– Logoen og identiteten skapt av Tangram fikk god respons, og nettstedet var oversiktlig og trygt, men den presset ikke grensene i stor nok grad, sier Brand til Design Week.

Playgroup, som ble utpekt uten at det ble satt i gang en egen pitchprosess, fikk i oppdrag å overhale nettsiden og til å utvikle en bredere digital strategi, som ifølge Brand er viktig ettersom brorparten av Norsk Designråds publikum får sin informasjon gjennom nettsiden. Målet er å utvikle en portal for all norsk designaktivitet.

Playgroup skal også inkorporere Web 2.0.-løsninger, som brukergenerert innhold og blogger, samt å skape forbindelseslinjer til andre europeiske designråd.

KF har har vært i kontakt med Norsk Designråd etter at denne artikkelen ble publisert. Designrådet påpeker at Design Week har misforstått mange av sitatene fra Brand, i særdeleshet dette at nettsiden skal være forkastet. Oppgaven til Playgroup (som har holdt til i Norge siden januar) har ifølge Designrådet ligget i planene hele veien, dessuten er oppgaven forholdsvis liten, og dermed ikke anbudspliktig. Les egen sak her.