Fortjent synlighet: Stereo Skis skilansering ble til OL-satsing

Det norske skimerket Stereo Skis og alpinlegenden Kjetil Andre Aamodt ønsket hjelp med å lansere sine nye racingski. Det endte med at Stereo erklærte en jakt på første OL-gull på norske ski siden 1954, til massiv oppmerksomhet.

Image002
Stereo-gründer Jens Martin Johnsrud og Kjetil André Aamodt. Foto: Emil Kjos Sollie

Ved å fortelle en historie om at Stereo Skis har som mål at vi skal se en nordmann på norske ski på OL-pallen for første gang siden 1954, ønsket Spire Kommunikasjon å engasjere hele befolkningen, ikke bare sportsinteresserte. Lanseringen ble dermed en redaksjonell sak med massiv dekning av NRK Dagsrevyen, TV 2, riksavisene i tillegg til tradisjonelle sports- og bransjemedier.

– Kjetil André og Stereo Skis er ekte skientusiaster, og produktene er i verdensklasse. I dialog med dem fant vi ut at det ikke var en tradisjonell produktlansering de egentlig hadde behov for. Men, en ambisiøs jakt på OL-medaljer ville fokusere selskapet og drastisk styrke kommunikasjonen, og Stereo arbeider nå målrettet med å gjøre OL-drømmen til en realitet, sier Thomas Malling, strategisk rådgiver i Spire kommunikasjon.

Image003
Image004

Aamodt får gåsehud

– Norge skal fortsette å vinne gull i alpint. Men for første gang siden 1954 ønsker vi å utfordre verdenseliten med et norsk skimerke. Første mulighet er vinterlekene i 2026. Tanken på å få det til gir meg gåsehud, sier Kjetil André Aamodt, alpinlegende og partner i Stereo Skis.

– Når verdens mestvinnende alpinist får gåsehud, da får jeg det og. De beste resultatene får man når det er rom for å utfordre kunden, og når kunden er villig til å ta stilling til andre løsninger enn de så for seg. Slik var det med dette prosjektet, og dette er en av årsakene til at Stereo Skis er invitert til å holde inspirasjonsforedrag på MFOs kåring av årets markedsførere 2024, legger Malling til.

Malling aamodt
Thomas Malling og Kjetil André Aamodt.

Et lanseringsevent ble arrangert i Oslo samtidig som nyhetssaken om OL-satsingen gikk på NRK Dagsrevyen. Blant gjestene var toppalpinister, media, forhandlere og fans av skimerket.

I tillegg til dette, bisto Spire Kommunikasjon med medieinnsalg, fotografering, utvikling av logo for OL-satsningen «Alpha Project». I skrivende stund utvikler Spire et globalt realityseriekonsept med utgangspunkt i målet om OL-seier, strategisk knyttet opp mot forhandlere og destinasjoner i Europa og USA samt befolkningene i disse landene.

– Vi har fått masse oppmerksomhet og nå er vi er ordentlig i gang. Og jeg har gått fra at «det er helt urealistisk – til at det er mulig!» - Spire tok det og løftet det opp til et nytt nivå. Vi gleder oss til den videre reisen sammen, forteller Aamodt.

Holder inspirasjonsforedrag på Årets Markedsfører

I morgen, onsdag, skal Kjetil André og Stereo-gründer Jens-Martin Johnsrud holde inspirasjonsforedrag på kåringen av Årets Markedsfører i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo.

Det å bygge og posisjonere mindre merkevarer i bransjeutsatte bransjer krever stort mot og utholdenhet, det vet vi som jobber med kommunikasjon og markedsføring. Stereo Skis er et veldig godt eksempel på nettopp det og jeg er utrolig glad for at Jens Martin og Kjetil Andre skal stå på vår scene imorgen, og inspirere med sine historier og fortelle om sin helt spesielle reise; både når føreforholdene har vært både bra men også dårlig, sier Ida Cecilie Wille, daglig Leder, MFO

– Ingen har konkurrert på toppnivå eller vunnet på norske alpinski siden Stein Eriksen den gang, og det at Stereo Skis nå gjør noe med det synes jeg er fabelaktig, og er en satsning som vil sette Norge på kartet, og vise at vi ikke bare kan stå på ski, men også skape dem. Dette tror jeg helt klart trigger stolthet i befolkningen, avslutter Wille.