Fortsatt markant nedgang

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 20,6 prosent i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Corona-situasjonen har ikke sluppet taket og markedet preges ennå av pandemien.

Etter årets fire første måneder viste reklameomsetningen en nedgang på minus 17,8 prosent. Etter fem måneder var tilsvarende situasjon på 20,6 prosent i minus.

Unknown

– Som før nevnt går vi ikke ut med enkelt-tall for isolerte måneder. Men med coronaepidemien følger vi spesielt nøye med på utviklingen, også pr mnd. Nedgangen er stor også for mai, men allikevel ikke mer enn vi har forventet. Jeg er ikke overrasket over at nedgangen er såpass kraftig, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.

Alle kanaler går tilbake med unntak av kanalen «andre medier» som primært skyldes annonsering i utenlandske medier. Det viser de ferske tallene fra Mediebyråforeningens Mediebarometeret.

– Kan være en indikasjon på at vi har truffet bunnen

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 3,29 milliarder NOK i årets fire første måneder, mot 4,15 milliarder NOK i samme periode i fjor.

– I siste halvpart i mai var det en økning i aktivitetsnivået og at stadig flere annonsører startet opp med aktiviteter. Dette reflekteres ikke nødvendigvis i mai-tallene, men kan være en indikasjon på at vi har truffet bunnen og er på vei opp igjen hva angår investeringsnivåer. ANFOs corona-tracker kan også indikere at vi er på vei mot en mer normalisert tilstand, sier Mandt Larsen.

Merete Web 1023

– Nedgangen er stor også for mai, men allikevel ikke mer enn vi har forventet. Jeg er ikke overrasket over at nedgangen er såpass kraftig, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.

Internett større enn TV

Internett som reklamekanal går tilbake med 12,8 prosent etter endt mai. Alle underkategorier går tilbake, også video og sosiale medier, som frem til nå har vist vekst fra fjoråret.

– Internett og tradisjonell TV lå forrige måned nesten likt hva gjelder markedsandeler, men nå er internett størst med henholdsvis 38,5 prosent, mot 37,6 prosent på TV. Det er status etter mai måned, sier Merete Mandt Larsen.

For tradisjonell TV faller med 21,3 prosent i forhold til samme periode i fjor

Dagspresse faller med hele 31,9 prosent og ukepresse/magasiner faller nesten like mye, med 25,9 prosent, i Mediebarometeret, etter fem måneder av 2020.

Utendørs og TV rammes hardt

Utendørs og kino var vinnere i fjorårets Mediebarometeret, men rammes meget hardt. Mens kino faller med 53,0 prosent, så faller utendørs med 44,1 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

– Når folk ikke har kunnet bevege seg ute og kinoene har vært stengte er jo dette ikke overraskende. Men nå er det jo åpnet opp for å gå på kino og folk kan i større grad ferdes ute, så vi krysser fingrene for at dette synliggjøres i tallene for juni, sier Mandt Larsen.


Annonse: