Fotohuset Deich oppstår i gamle Deichmanske Bibliotek

Deich åpner i 2027 og 14000 kvadratmeter skal transformeres til eget fotomuseum, gallerier, spisesteder og eventlokaler. Oppdraget om å utvikle visuell identitet gikk til Getalong, et uavhengig team med folk fra forskjellige byråer og miljøer.

Deich 100424 0988
Gjenbruk: Det nyklassisistiske bygget på Hammersborg beholder deler av det gamle navnet når de gjenoppstår som Fotohuset Deich. Foto: Lars Petter Pettersen

I 2027 skal endelig Oslo få et eget hus dedikert til fotografi. Etter at Møller Eiendom kjøpte gamle Deichmanske Bibliotek på Hammersborg i 2020, har bygget hatt både fotofestivalen Oslo Negativ, P3 Gull og en rekke andre eventer. Samtidig har Møller Eiendom jobbet med arkitekter og byantikvar for å legge til rette for Fotohuset Deich. Deich åpner i 2027 og 14000 kvadratmeter skal transformeres til eget fotomuseum, gallerier, spisesteder og eventlokaler. Møllersamlingen skal dessuten pryde alle rom. Utstillingene i museet vil vise utstillinger med alt fra internasjonale stjerner til nye, norske talenter.

Et uavhengig og håndplukket team

Konkurransen om å utvikle visuell identitet ble utlyst i høst. 29 byråer deltok i konkurransen, men istedenfor å gi oppdraget til et byrå, gikk oppdraget til Getalong – et uavhengig team med folk fra forskjellige byråer og miljøer, håndplukket til akkurat denne oppgaven.

Teamet har ulik bakgrunn og erfaring men har på hver sine måter vært med å forme flere museer, gallerier, kulturhus og ikke minst uteliv. Are Kleivan har lang fartstid og har ledet flere omfattende identitetsprosesser for kunder som bl.a Nasjonalmuseet og Øyafestivalen. Jonas Vetlesen har bakgrunn fra AHO og jobber i Feed med kunder som Munch, By:Larm og Nasjonalmuseet. Designer Even Suseg og fotograf Michael Ray Vera Cruz driver det kreative Also Known As og har formgitt noen av de mest ambisiøse og banebrytende publikumseventene i Norge. Sammen med Chirag Patel har de blant annet bygget opp det visuelle universet rundt Karpe de siste ti årene – et prosjekt som har brutt de fleste konvensjoner i både musikk- og designbransjen. Benedicte Eie fra Corporate Communications har bred erfaring fra kommunikasjon i grenselandet kultur og kommers og strategisk rådgiver innen kommunikasjon på Deich.

DEICH Team Getalong
Øverst fra venstre: Are Kleivan, Benedicte Eie, Even Suseg. Midten: Chirag Patel, Jonas Vetlesen. Nederst: Michael Ray Vera Cruz. Foto: Lars Petter Pettersen

– Mer personavhengig enn normalt

– Det er langt mellom så unike oppdrag, og vi visste at vi konkurrerte mot de beste byråene der ute, og ville tilby noe litt annet. Denne samarbeidsmodellen er mer personavhengig enn normalt, forteller Are Kleivan.

– Vi skilte oss nok også ut gjennom å ikke vise noe visuelt i hverken søknaden eller i møte med kunden. Det er uvanlig i en slik konkurranse, men gjorde at vi heller kunne snakke sammen om oppgavene som skulle løses og hva som skal til for å lage publikumsopplevelser, lojale gjester og kø ut døra. Visjonene våre samsvarte godt med målene Møller Eiendom og Siri Løining allerede hadde for stedet, forteller Kleivan.

Navnet ga seg selv – etter omfattende prosess

I tillegg til visuell identitet skal Getalong stå for web og digitalt, film, tekst, skilt og wayfinding samt aktiviteter på sosiale medier. Og navn, som etter en omfattende navneprosess landet på Deich.

– Vi jobbet lenge med å finne et helt nytt navn. Til slutt ga det seg egentlig selv. Huset har allerede en sentral plass i Oslo, i historien og i folks hjerter. Det skal selvsagt være med når vi nå skal bytte ut bøker med bilder. Navnet Deich er akkurat passe lokalt og internasjonalt, historisk og fremtidsrettet. Og det er veldig gøy å gjenbruke det gamle skiltet, med nytt lys i de originale bokstavene, forteller Konsept- og utviklingssjef Siri Løining.

– Dessuten er jo Deich et stort gjenbruksprosjekt og da føles det mer naturlig å tilpasse navnet, heller enn å døpe om til noe nytt, sier Jonas Vetlesen.

Deichmanske 290823 0514
Foto samtlige bilder: Lars Petter Pettersen
IMG 3862
DM 160823 0324
Deich 150224 0096
DM 140823 3169
DEICH 060324 3481
DM 140823 3183
DM 160823 0323

– De mener alvor!

Teamet samarbeider med Løining i prosessen. Hun har ledet utviklingen av flere kjente hotell- og restaurantkonsepter i Oslo de siste årene, blant andre The Thief, Amerikalinjen og Sommerro.

– Siri er jo en størrelse det har vært umulig å overse i Oslo de siste årene. Hun er en visjonær med virkelig store ideer og en merittliste som er vanskelig å matche i Norge. Det vi skal lage på Hammersborg blir noe helt annet, men at Siri skal lede dette prosjektet, sier mye om Møller Eiendoms ambisjoner. De mener alvor!

Arbeidet med identitet kommer til å pågå frem mot åpningen i 2027. Allerede forrige uke ble navnet DEICH tent i nyrestaurerte bokstaver i det gamle, pensjonerte neonskiltet fra 1969 på sydveggen av det tidligere biblioteksbygget. Som en påminnelse om hva som kommer og en hyllest til fortiden henger også resten av det gamle skiltet fortsatt på veggen. Slik skal det henge hvert fall frem til åpning.

Deich 100424 1286
Foto: Lars Petter Pettersen

Samtidig kan man oppleve verk fra Møllersamlingen og bilder fra huset på nylanserte www.deich.no. nettsiden blir oppdatert med nye bilder og mer informasjon i tiden fremover.