Sølvfisken til «Fra Aksel til Åre»

Sølvfisken for februar går til TRY og DNB for hyllestfilmen til Aksel Lund Svindal, laget i forbindelse med alpinheltens siste renn.

92780 f48c0 original

I februar i Åre kjørte Aksel Lund Sindal sitt siste renn som konkurranseutøver, og i den sammenheng satte DNB og TRY krefter i sving for å overraske ham med en hyllest fra A til Å på alle norske skjermer i løpet av renn-helgen. Filmen tar oss på en reise gjennom Aksels karriere, både høyt og lavt.

– Da vi fikk meldingen om at han skulle legge opp, kastet vi (DNB, Try og Vizeum) oss rundt og lagde en film bestående av klassiske øyeblikk – på godt og vondt – for å løfte en sann legende og en av våre absolutte favoritt-sponsorpartnere over flere år, sa markedsdirektør Aina Lemoen Lunde i DNB i forbindelse med lanseringen.

– Det var en kjempeinnsats fra alle kanter for å få denne filmen på lufta før hans siste renn, men heldigvis hadde vi fantastisk materiale å jobbe med, fortalte kreatør Caroline Riis i TRY. Hun har laget jobben sammen med kreatørmakker Eirik Sørensen, AD Egil Pay, designer Nicklas Hellborg, prosjektleder Kristina Skogen og konsulent Arne Eggen.

Motion Blur har stått for filmproduksjonen med regissør Lasse Nyhaugen og produsent Espen Horn.

– Skiller seg ut i mengden av sponsorreklame

Sølvfiskjuryen har følgende begrunnelse: «Filmen både fremhever DNB sitt «A til Å»-konsept, samtidig som den hyller en stor Norsk idrettshelt når han står fremfor sitt aller siste mesterskap i en lang og vellykket karriere. Gåsehud! Filmen skiller seg ut i mengden av sponsorreklame: En blanding av profesjonelle og private filmklipp gjør filmen både levende og ekte, og hver eneste bokstav fra A til Å sitter som en kule. Fortellingen tar seerne gjennom en bølge med energiske, sjokkerende, vakre, triste og hyllende øyeblikk, i samspill med god musikk som løfter opplevelsen ytterligere. Gratulerer til Try og DNB for årets februar-Sølvfisk! Og takk Aksel, du er en sann idrettshelt!»