Fra Netflix-film til reklame i Motion Blur

Etter å ha blitt ferdig med Skandinavias første Netflix-spillefilm, «Kadaver» i en alder av 24 år, er Jarand Herdal med på reklamelaget hos Motion Blur.

Jarand Herdal har drevet med film i mange år. Som 16-åring laget han en av de første science fiction-filmene i Norge. Etter det flyttet han til Los Angeles for å studere film og regissere musikkvideoer for store internasjonale artister som Steve Aoki, Alan Walker og Astrid S.

Jaran
Jarand Herdal.

I oktober hadde «Kadaver» premiere på Netflix, filmen han hadde skrevet på siden han var 14 år. Ifølge Motion Blur-produsent Nina Lorentzen har Herdal utviklet en distinkt visuell stil gjennom sine musikkvideoer og spillefilmer, og er tydelig på sine referanser, hvor Stanley Kubricks «Eyes Wide Shut» er en klar inspirasjon i «Kadaver».

– Sjefene hos Netflix var spesielt imponert over Herdals metodiske, profesjonelle og ydmyke tilnærming til prosjektet, da han som 23-åring holdt en presentasjon om Kadavers visjon, tonalitet, visuell drakt. Jarands sterke visualitet har derimot ikke lagt noen demper på hans talent som personinstruktør. En kombinasjon vi har stor tro kan være bra hos de annonsørene som tørr å skille seg litt ut, sier Lorentzen.

– En fryd

– Det er en fryd å kunne fortsette samarbeidet som Motion Blur og jeg startet med filmen «Kadaver». Dette er et selskap jeg har sett opp til lenge og som jeg nå kjenner meg veldig hjemme hos. Jeg gleder meg til å utforske nye stier innenfor norsk reklame med en så flott gjeng, forteller Herdal

– Jarand komplementerer regi-stallen hos oss i Motion Blur utrolig fint, med sin originale take på ting og unge energi, også er han en utrolig flott fyr å samarbeide med, avslutter Lorentzen.

Du kan se arbeidet til Jarand på motionblur.no.