Freia skapte gullrush på VG.no

En kampanje fra Freia Melkesjokolade har slått alle digitalrekorder. Torsdag genererte «Jakten på gullbilletten» 20.000 deltagere på under 30 minutter via bannerannonser på VG.no.

9281 d86d7 original

Freia-kampanjen, som er en konkurranse hvor vinneren får en drømmedag på Freia (tenk «Willy Wonka»), har blitt kjørt via annonser i avis, på internett og mobil, via kampanjesiden freiamelkesjokolade.no, samt Facebook.

Bannerløsningen på VG.no og VG mobil fungerte over all forventning. Banneret hadde en løpende nedtelling som skapte nysgjerrighet og enorm respons fra VG-leserne.

–– Responsen har vært overveldende. Dette bekrefter at engasjementet rundt Melkesjokolade er stort, sier Nina Skotte, som er brand manager for Freia Melkesjokolade

I grenseland.
Det er SMFB som har utviklet det kreative konseptet. Bannerne på VG er produsert av Good Morning.

–– Dette er kanskje i grenseland for hva «crowdsourcing» er, men uansett er det et morsomt eksperiment med bruk av andre engasjerende virkemidler. Teknisk sett bød dette på små utfordringer, men den dagen vi slutter å utfordre bannerformatet er en sorgens dag, sier Christoffer Lorang Dahl som er webprodusent i SMFB.

Catharine Mitlid, kundeansvarlig hos Starcom, synes kampanjen er et eksempel på hvordan analoge og digitale virkemidler sammen kan gi optimale resultater.

–– Vi har aldri jobbet med en slik løsning tidligere. Derfor er det ekstra hyggelig å se at responsen var så god som den var. Veldig gøy å få være med på!

Team Freia «Jakten på gullbilletten»
Kundekontakt: Nina Skotte (Freia/Kraft Foods)
Kreativ løsning: SMFB
Mediebyrå: Starcom
Produksjonsselskap: Good Morning