Fritt frem på Google

14. september kan hvem som helst kjøpe tidligere beskyttede søkeord på Google, en endring bare søkemotoren vil vinne på.

5869 c97a2 original

Google har blant annet vært oppe i EU-domstolen med Louis Vuitton angående bruk og salg av søkeord knyttet til merkevarenavnet. Det var i forbindelse med denne rettssaken at domstolen vedtok at annonsører kan benytte en tredjeparts varemerke som søkeord for å generere treff til sine egne annonser. De nye retningslinjene vil tre i kraft 14. september i Norge.

– Et selskap som annonserer på Google i Europa vil nå kunne bruke varemerkebeskyttede ord som søkeord. Om en bruker eksempelvis skriver inn navnet på en TV-produsent i søkefeltet, vil vedkommende kunne finne relevante og nyttige annonser fra forhandlere, kjøpsguider og bruktforhandlere, i tillegg til annonser fra andre produsenter, skriver Jan Grønbech Administrerende Direktør i Google Norge på den offisielle Adwords bloggen.

Google blir vinner. Vinneren av de nye retningslinjene blir Google, da annonsørene vil måtte betale mer for å synliggjøre sine egne varemerker på Google nå sammenlignet med tidligere.

Ikke bare piratkopierte produkter og konkurrenter vil se sitt snitt til å kjøpe opp søkeord, men den rettmessige eieren også må betale mer for å bruke sitt eget merkenavn på Google. Dette skyldes at kostnaden per klikk stiger når andre kjøper merkenavnet som søkeord.

Svenske Magnus Nilsson jobber til daglig med søkeordsannonsering i britiske Banner corporation der disse endringene kom allerede i 2008. Nilsson deler sine erfaringer med Resumé.

Illustrasjonbilde: keso(flickr)(cc)