Fritt frem på Google
14. september kan hvem som helst kjøpe tidligere beskyttede søkeord på Google, en endring bare søkemotoren vil vinne på.
Google har blant annet vært oppe i EU-domstolen med Louis Vuitton angående bruk og salg av søkeord knyttet til merkevarenavnet. Det var i forbindelse med denne rettssaken at domstolen vedtok at annonsører kan benytte en tredjeparts varemerke som søkeord for å generere treff til sine egne annonser. De nye retningslinjene vil tre i kraft 14. september i Norge.
– Et selskap som annonserer på Google i Europa vil nå kunne bruke varemerkebeskyttede ord som søkeord. Om en bruker eksempelvis skriver inn navnet på en TV-produsent i søkefeltet, vil vedkommende kunne finne relevante og nyttige annonser fra forhandlere, kjøpsguider og bruktforhandlere, i tillegg til annonser fra andre produsenter, skriver Jan Grønbech Administrerende Direktør i Google Norge på den offisielle Adwords bloggen.
Google blir vinner. Vinneren av de nye retningslinjene blir Google, da annonsørene vil måtte betale mer for å synliggjøre sine egne varemerker på Google nå sammenlignet med tidligere.
Ikke bare piratkopierte produkter og konkurrenter vil se sitt snitt til å kjøpe opp søkeord, men den rettmessige eieren også må betale mer for å bruke sitt eget merkenavn på Google. Dette skyldes at kostnaden per klikk stiger når andre kjøper merkenavnet som søkeord.
Svenske Magnus Nilsson jobber til daglig med søkeordsannonsering i britiske Banner corporation der disse endringene kom allerede i 2008. Nilsson deler sine erfaringer med Resumé.