Går mediebyråer og analytikere i næringen

Tirsdag annonserte Google Ad Planner, en ny tjeneste som skal gjøre det lettere for annonskjøpere å identifisere nettstedene der kundens budskap har størst slagkraft.

8040 40f47 original

Den nye tjenesten – som typisk nok for Google er gratis – blir av mange sett på som en trussel mot forbrukeranalytiske tjenester som Nielsen Online og comScore, globalt sett de to største konkurrentene i feltet.

Tjenesten er skreddersydd slik at medieplannere får oppgitt nettsteder der reklamen skal treffe best, bedømt ut fra kriterier som demografi og trafikk, melder New York Times.
– Vi ønsker å hjelpe deg med å finne ut hvor målgruppen befinner seg, sa Wayne Lin, som er business product manager i Google, på en reklamekonferanse i New York tirsdag.

Filtrerer etter behov Tjenesten, som per i dag er å finne i betaversjon, kan brukes til å undersøke nettsteder utifra forskjellige filtre som kjønn, alder, utdannelse og husstandens inntekt. Ad Planner oppgir også hvor mange unike brukere et nettsted har, det internasjonale gjennomslagskraft og hvor ellers nettstedets besøkende befinner seg på nett.

Google Ad Planner serverer deg også nøkkelord og -fraser som de besøkende bruker i sine søk.

Wayne Lin oppga ikke kilden til Googles demografiske data, men forklarte at selskapet kombinerer flere forskjellige datafeeder og linsensiert informasjon fra ytre kilder.

Avhengige av frivillige En av disse kildene er Nielsen Online, som nå får en konkurrent i Ad Planner. Både Nielsen og comScore tar betalt for sine tjenester, og er avhengige av holdbarheten i sine demografiske data, som genereres fra grupper av frivillige nettsurfere.

Susan Hickey, head of marketing hos Nielsen Online, mener det fremdeles er rom for dennes tjeneste på tross av Googles gratisalternativ.
– Google er et viktig selskap og en viktig kunde. Vi har ikke rukket å studere tjenesten særlig nøye, men vi har tro på at det kundene våre betaler for hos oss er bredden og dybden i våre data.

Gratis er fint Reaksjoner fra annonsører har vært blandede. Mange stiller spørsmål om kildene til dataene Ad Planner bruker, men stiller seg utelukkende positive til prisen.

Kelly Andrews, forskningsdirektør hos Starcom MediaVest Group, uttrykker glede over å kunne føye Ad Planner til listen over sine verktøy.
– Google er i en posisjon hvor de kan dele flere data med bransjen, til det er til bransjens fordel, sier hun til New York Times.

Sjekk ut Ad Planner her (du må aller først melde deg på).