Geografien er død! Leve demografien!

Kreativ leder i JWT London, Fernanda Romana, uttrykte sin misnøye med globale briefer under Eurobest i dag.

8789 72410 original


Tre kjente kreatører og en dyktig journalist debatterte i dag de store globale ideene fra scenen på China Theatre i Stockholm. De tre kreatørene var danske Lars Bastholm, Kreativ leder i AKQA, New York, svenske Calle Sjønell, kreativ leder i BBH New York og brasilianske Fernanda Romana, Kreativ leder i JWT London. Den ivrige og svært tørrvittige britiske journalisten og redaktøren Jess Greenwood fra Contagious magazine ledet panelet.

Ække Amerika hele verden? Utgangspunktet for seminaret var hvilke kampanjer som kan fungere på et globalt nivå, og hvilke som ikke kan det. Det syntes å være stor enighet i panelet at USA er det landet som lettest lager kampanjer med global nedslagskraft da de henter så mye fra egen popkultur. En popkultur som har stort fotfeste globalt fra før.

Svenske Calle Sjønell som jobber i New York påpekte dog at amerikanske kreatører selv ikke alltid har forståelse for at USA ikke er hele verden.

– Ofte kommer de opp med ideer til globale kampanjer som inneholder elementer som baseball og amerikansk fotball som jo er typiske amerikanske fenomener og som av den enkle grunn ikke hadde fungert globalt, fortalte Sjønell.

Fuck geografi! Fernanda Romana er opprinnelig fra Brasil, men har arbeidet i store deler av verden og nå snuser hun på å dra til Asia. Med sin brede erfaring og arbeid med kunder som Nokia, Earthlink og Saab USA var hun derimot ikke nådig i sin kritikk av ulike markedsavdelinger hun har arbeidet med i løpet av sin karriere.

– Jeg må bare si en ting. Jeg hater når kunder kommer med globale briefer hvor man knytter begrepet globalt utelukkende til geografi. Nå er markedsavdelingene rundt om kring nødt til å forstå at geografien er død. Man må forholde seg til demografien, mennesketyper. Geografiens dager er for lengst forbi. Ærlig talt, vi nærmer oss 2009, sa Romana fra scenen.

Det finnes dog bransjer som Romana mener jobber svært interessant med sine globale kampanjer.

– Moteindustrien er virkelig en aktør og følge med på. De jobber veldig interessant mot sine målgrupper, sa hun.