Gir vann til 3. verden

Cannes Lions: Andre Gidoin og Markus Ivan Johansson skal sammen med 20 øvrige starte en bevegelse som renser vann.

5236 3cdb6 original

Teamet jobber til daglig i Leo Burnetts Energy Pool i Milano, og har under festivaluken jobbet med «verdens feteste brief», ifølge dem selv.

Procter & Gamble har utviklet et produkt som skulle gjøre vann rent i forbindelse med klesvask. Det viste seg at PUR gjorde vannet rent nok til at det kunne drikkes etter enkel filtrering. P&G har med andre ord kommet opp med en foretningsidé verden virkelig trenger.

Vannhjelp. Kort fortalt går briefen ut på å skape en global bevegelse for PUR, et pulver som renser vann. Fokuset er rettet mot barn. Med arbeidstittelen «Making children thrive»skal P&G gi bort rent vann til den tredje verden. Dersom man kjøper noen av Procter & Gambles produkter gir man PURpack og 10 liter rent vann til noen som trenger det.
– Først tenkte vi at dette var nok et produkt skapt for mersalg, men ettersom vi begynte å jobbe med det ser vi hvor mange dette kan hjelpe. Vi så selv hvordan gjørmevann ble til rent vann vi kunne drikke.

Tøffe dager. Teamet får hverken tid til seminarer, strand eller hyggelige middager. Programmet er tett og pausene få.
– Noen sluntrer unna for blant annet å gå på seminarene, da bretter vi andre bare opp ermene og jobber hardere.

Ulike jobbesett. Gutta er glade for arbeidsmetodene de fikk med seg på Westerdals nå når de jobber med andre kreatører fra andre utdanningsinstitusjoner.
Teamene ble splittet og satt sammen i grupper på ekte workshop-vis, der alle jobber med de ideene som har videre.
– Folk kommer fra skoler fra hele verden som St. Martins, Hyper Island, Miami Ad school, og det er stor forskjell på hvordan vi jobber.

Hva håper dere kommer ut av dette?

– Vi håper kampanjen blir ektefølt og at den ikke vil stinke av mer- og innsalg. Vi håper jobben vil engasjere.

– Dette er en unik mulighet til å gjøre en forskjell. Med 130.000 ansatte og 4 milliarder kunder årlig er dette kanskje vår største sjanse til å gjøre noe stort.

– En av kreatørene spurte Pritchard (jour. anm: Marc Pritchard global markedsjef i P&G) rett ut om vi gjorde dette for å redde verden, eller om det var for å vinne i Cannes til neste år, Pritchard svarte raskt at saken er viktigere enn selskapet.

Det er mulig ser vi guttas jobb under neste års festival, men krediteringslisten fra helvete, med 30 kreatører fra en haug byråer.

På bildet: Andre Gidoin og Markus Ivan Johansson