Gjorde søppel om til Sølv
Saatchi og Oslo kommune puttet digitalt matavfall i grønne poser og lot det komposteres til en Sølvtagg
Renovasjonsetaten hadde et problem: Osloungdommen er mye flinkere til å putte maten sin på Instagram enn i grønne poser. Løsningen ble å henge seg på instatrenden og etablere hashtaggen #grønnpose. De som brukte hashtaggen på sine matbildene ble med i trekningen av blant annet øyabilletter og månedsbillet hos Ruter. På en egen side kunne man se hvordan matavfallet ble til drivstoff for 30-bussen.
– En kjempetydelig og ren idé som understreker linken mellom hva de ønkser å oppnå og hvorfor. Juryen satt stor pris på det digitale uttaket, der man i streetview-stil kunne se 30 bussen bevege seg fremover ettersom matbildene strømmet inn. En søt kampanje som representerer et kvantesprang for kunden, sier juryen.
– Sølvtaggen er en veldig hyggelig anerkjennelse for denne jobben sier Elisabeth Marie Vollan, fungerende kommunikasjonssjef i Renovasjonsetaten og Øyvind Waage, kreativ leder, Saatchi & Saatchi.
REN #grønnpose casestudy norsk from Saatchi Norway on Vimeo.
Anorak på 2. plass
Andreplassen i september går til Anorak for «Mr. Nickens» for Kirkens Nødhjelp, en kampanje for å øke norske investeringer i utviklingsland. Kampanjen dreier seg rundt vekkerklokkeentusiasten Mr. Nickens som sliter med salget siden ingen har jobb, og dermed ikke trenger vekking.
Try og SMFB på 3. og 4.
September viste seg å være en særdeles sterk måned der alle bidrag ble premiert, også TRY/Apt med «Hodejegeren 2013» for Adecco og SMFB med «Scream Challange» for Geox og Red Bull.
Teamet bak månedens vinner bestod av:
- Kreatører: Snorre Martinsen, Linus Hjellström, Anna Berg Gjendem, Christopher Køltzow, Rune Sandnes, Joe Langdon, Øyvind Waage
- Rådgiver: Jon Fredrik Sandengen
- Digital rådgiver og produsent: Håkon Fretheim
- Planner: Patrik Bergfjord
- Prosjektleder: Gry Bækkelund
- Produksjon: Saatchi & Saatchi