GM skaper nedgangsfrykt

Den amerikanske bilfabrikanten General Motors planlegger å kutte reklamebudsjettene med opptil 20 prosent. Den amerikanske reklamebransjen frykter at flere store aktører vil følge samme eksempel.

10921 1474e original

Nyheten om at USAs 4. største annonsør, General Motors, skal kutte reklamebudsjettene med opptil 20 prosent, får det til å gå kaldt ned over ryggen på amerikanske byråsjefer, melder Advertising Age.

Andre megamarkedsførere, som Procter & Gamble og Unilever, har signalisert at de går inn i en «nøysom» periode hva gjelder annonsering. At General Motors nå tar frem spareøksen er et varsko til reklamebransjen om at nedgangstidene kan vise seg å bli tøffere enn først antatt, mener AdAge.
– Det er så og si ingen organisk vekst der ute, sier Peter Krivkovich, administrerende direktør for det uavhengige byrået Cramer-Kasselt.

– Dermed må du kutte budsjettene på grunn av stillstanden, og i tillegg har du kunder som kutter sine annonsebudsjetter. Da får du dobbelt negativt effekt.

Kreativt løsninger Budsjettkuttet kommer imidlertid ikke som en overraskelse på GMs byråer, som inkluderer Leo Burnett, Starcom, McCann Erickson og Modernista. Bilfabrikanten har lenge signalisert overfor sine partnere at de ønsker å eliminere arbeid av lav verdi og å satse på kreative løsninger som markedsfører mer effektivt.

AdAge mener det er trolig at finansnæringen og flyselskapene er bransjene som først vil følge i GMs fotspor. Bransjebladet mener videre at reklamemarkedet vil gå trått i året som kommer, med VM i fotball, det amerikanske presidentvalget og OL i Beijing vel overstått.