Google med nytt markedsføringsverktøy

Søkekjempen skal gi alle som vil en sjanse til å kikke dypere inn i selskapets database over foretatte søk. Slik skal markedsførere få innsikt i hva folk er opptatt av.



Onsdag introduserer Google en ny gratistjeneste titulert «Search for Insights». Verktøyet er utviklet med markedsførere i tankene, men gir alle sjansen til å for eksempel måle hvor hyppig et ord eller en frase blir brukt i Googles søkefelt.

Verktøyet er en forlengelse av Google Trends, som startet opp for to år siden. Samlingen av Google-søk har av enkelte blitt kalt en «en database av hensikter» (database of intentions), ettersom det speiler hva folk er interessert i og enkelte ganger hva de er interessert i å kjøpe.

Den nye Insight-tjenesten gir folk sjans til å analysere resultatene i langt større grad enn Trends. Search for Insight lar brukere dele søk inn i kategorier, slik at den for eksempel skiller mellom dataselskapet Apple og frukten ved samme navn.
– Hvis du er sjef for Washington apple growers association er det meget mulig du er interessert i dette, sier Hal Varian, Googles sjeføkonom, til New York Times.

Geografiske søk Søkeresultatene kan også deles opp i mindre geografiske områder enn Trends, og dessuten får du resultatet presentert på et kart. Dataene kan også lastes over på regneark slik at man kan sammenlikne med egen research og prognoser.

Verktøyet er primært ment for markedsførere i planleggingen og tracking av reklamekampanjer. En bilimportør kunne for eksempel kjøre to forskjellige lokale TV-kampanjer i Tromsø og Bergen, og spore antallet søk i etterkant for å se hvilken som viste seg å være mest effektiv.

Sosiologi og etymologi Hal Varian håper at også andre enn markedsføringsfolk finner verktøyet interessant.
– Vi er også veldig interessert i bruk på områder økonomisk planlegging, finans, sosiologiske studier, ja til og med etymologiske studier for å finne ut hvordan nye ord sprer seg i befolkningen, sier Varian.

Her er argumentene Google selv bruker for å fremme verktøyet:

– Søketrender over tid: Se hvordan brukernes interesse øker og avtar rundt et bestemt tema over tid. Skriv inn mer enn et søkeord, separert ved komma, for å sammenligne ulike søkeords popularitet.
– Regional interesse: Se hvilke land, byer og regioner som har størst interesse for et bestemt tema; klikk på kartet for å lære mer om søkevolum i en bestemt region.
– Mest populære og økende relaterte søk: Finn ut hvilke søk relatert til dine egne som er mest populære, og hvilke som øker i popularitet.
– Sorter dine insight searches på kategori: Se toppsøk innenfor en kategori, for eksempel «kjendis» eller «bilmerke». Spesifiser på dato, region eller tema for å få mer detaljerte resultater.
– Sammenlign søkeord for å vurdere grad av interesse før utvikling av budskap eller annonsemateriell.
– Oppdag muligheter i nye markeder basert på voksende trender.
– Sammenlign søkeord over tid for å bedre kunne forutse etterspørsel og planlegge med tanke på sesong.
– Etabler en benchmark gjennom sammenligning med konkurrenter eller produktkategorier; Mål effekten av annonsekampanjer ved å analysere relaterte søkeord.