Google tok innersvingen på Microsoft

Google går seirende ut av kampen om Yahoo. I går kveld inngikk selskapene et annonsesamarbeid som sender Microsoft ut i kulden.

Etter flere måneders turbulens er det nå klart at Microsoft ikke får kloa i Yahoo. Samarbeidet som ble inngått i går kveld innebærer at Google skal stå for deler av annonsalget på Yahoos søkemotor.

Dette er løsningen Google lanserte kort tid etter at Microsoft la frem sitt opprinnelige bud på Yahoo. I mai gjennomførte Yahoo en test av annonsesamarbeidet og resultatene var svært gode. Derfor har selskapene nå inngått en permanent avtale, skriver Wall Street Journal.

Partnerskapet fører til at Microsoft er satt helt på sidelinjen i nettkampen. Uten oppkjøp eller samarbeid med Yahoo står Microsoft igjen alene som nettaktør og må nå kjempe mot den sterkeste nettalliansen i verden.

Google har sikret seg en klausul i kontrakten med Yahoo, som gjør at nettselskapet får 250 millioner dollar dersom Yahoo trekker seg fra annonseavtalen i løpet av de neste to årene.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.