Grand Prix i Cyber til MediaFront!

Norsk reklamehistorie ble skrevet onsdag kveld, da MediaFront som andre norske byrå noensinne vant Grand Prix i Cannes Lions. I tillegg vant Try sølv og Kitchen bronse.

5052 80dc9 original
5053 16ac0 original
5054 b6580 original

Det var den allerede tungt premierte «SOL Comments» for Scandinavia Online som vant den øverste prisen i cyberkategorien. For MediaFront er begivenheten en kroning av det som allerede har vært et svært godt år hva gjelder internasjonal priser, med premier for SOL-jobben og andre arbeider i blant annet Andy Awards og One Show.

Sølv og bronse til Try og Kichen/MediaFront
Try reklamebyrå kan også feire gjev pris, med sølv til «Hørselstesten» for Røde Kors. Kitchen og MediaFront har sammen laget «Se min kjole» for Fretex, som vant bronse. På forhånd hadde syv norske jobber havnet på shortlist.

SOLs nettkampanjne består av en mengde forskjellige bannerannonser som tilsynelatende ser ut som et blankt ark med skriblerier på; i virkeligheten var det flere skribenter som lagde innholdet «live», og kommenterer nyhetsbildet på den aktuelle nettavisen.



Soleklar Bendik Romstad fra Kitchen satt i juryen, og hadde jurytjeneste i Cannes for første gang. Han forteller at «SOL comments» bortimot ble ansett som en soleklar Grand Prix av flere av jurymedlemmene.
– Da juryen skulle velge mellom SOL og en annen jobb som Grand Prix, ble avstemmingen 22 mot 2, så det var på ingen måte en kontroversiell avgjørelse. Det er ganske interessant at juryene kjente til de norske jobbene fra før, gjennom internasjonale konkurranser. Sol var jo høyt oppe i One Show også, og det er litt merkelig at den ikke har gjort det bedre hjemme egentlig, sier Romstad.

SOL-jobben var i kategorien bannerannonser, og der var den helt suveren, forteller han.
– Vi har jo sett en del fine jobber, men mange er ikke helt realistiske, eller har vært annonsert én dag i en eller annen obskur nettpublikasjon. En jobb kan være visuelt og innholdsmessig slående, og så viser det seg at den er 17 megabyte tung å laste ned. Sol-jobben derimot, bruker ikke mer kraft enn vanlig bannerannonse, og sto på trykk i kjente riksnettaviser, forteller Romstad.

Tre Grand Prix De to andre Grand Prix-jobbene var en japansk jobb for Uniqlock av Projektor Tokyo og Nine Inch Nails' virale «Year Zero»-kampanje laget av 42 entertainment. Juryen var på forhånd klar over at de måtte dele ut tre Grand Prix.
– Det var vi i og for seg glade for når vi kom mot slutten, rett og slett fordi det er så mange forskjellige underkategorier, og det er vanskelig å skulle bedømme en viralfilm opp mot en bannerannonse, for eksempel.

I utgangspunktet hadde ikke juryen klart for seg hva som skulle vektlegges mest. Romstad forteller at han ganske alene parkerte diskusjonen.
– Vi diskuterte ganske heftig om vi skulle vektlegge ny teknologi, utseende eller ide tyngst. Jeg kjempet veldig for ide, og da jeg ba folk om se etter på passet sitt, hvor det står «Big ideas», ble det ikke noe mer diskusjon om den saken.

Kun én gang tidligere har et norsk byrå vunnet Grand Prix i Cannes, da Erik Heisholt i 2002 vant på vegne av Leo Burnett med en utendørsjobb for Oslo pierceingstudio.

Team bak Grand Prix-løsningen:
Pål Dobloug, Christian Aune, Marc Garcia, Sverre Stabel og Terje Wollmann. Backend og hosting: Wox. Live skribenter: Andreas Frølich og Rune Woldsnes Tropenatt.

Team på «Hørselstesten» for Røde Kors: Kristin Sauge, Jørgen Bøhle Bakke, Cathrine Wennersten, Thomas Bråthen.
Flash, design og backend: Apt.
Lydregi, musikk og lydmiks: Stig og Stein ved Odd Magnus Williamson og Hans Kristian Heide.

Team på «Se min kjole» for Fretex: Kitchen: Anne Gravingen, Bendik Romstad, Hanne Martinsen, Victoria Evensen, Ingvild Seliaas, Mette Loland, Rune Roalsvig. Prosjektet er laget i samarbeid med Einar Film og Mediafront. Backend og hosting: Wox.

Last ned presentasjoner av de tre Grand Prix-jobbene ved å høyreklikke i mediespilleren.