Grand Prix til Anti for Festspillene

Cannes Lions: Den allerede multipremierte og bejublede nyprofileringen av Festspillene i Bergen mottok Cannes Lions’ høyeste pris i designkategorien onsdag kveld.

48492 c6465 original
Presentasjonsfilmen er i seg selv en liten perle. Sett av de to minuttene det tar å se den.

Bergensavdelingen av Anti sendte kun inn én jobb i én subkategori i Design Lions, noe som i vanlige tilfeller ville vært omtrent som å spille Lotto. Men byrået fikk så til de grader uttelling onsdag kveld, da de mottok Grand Prix i Design Lions.

Det er første gang Norge tar med seg et Grand Prix-trofé fra Cannes Lions siden MediaFront gjorde det samme i 2008 i Cyber Lions. Derfra må vi helt tilbake til 2002 og Leo Burnetts Grand Prix i utendørskategorien for Oslo Piercing Studio.

På formiddagens pressekonferanse skrøt både jurypresident Ije Nwokorie (toppsjef i Wolff Olins) og flere av de andre jurymedlemmene av jobben.

– Arbeidet løser utfordringene ved å dra inn innflytelse fra en hel masse områder som tradisjonelt ikke befinner seg innenfor design-verdenen. Samtidig belyser dette caset hvordan det som begynte som en liten ide til en logo hadde en utrolig evne til forvandle hele opplevelsen av festivalen, sa Nwokorie før han spilte av casefilmen for pressen.

– Rikt og komplekst designprosjekt

Etter pressens høflige klapp (man er på jobb, må vite) tok jurymedlemmet fra Canada, Barry Quinn (Juniper Park) over mikrofonen.

– Vi gikk gjennom over 2600 løsninger og endte opp med én Grand Prix. Det gjør Festpillene til det ypperste som eksisterer innen design i dag. Vi hadde i tillegg veldig sansen for at det er en genuin design-jobb og ikke reklame forkledd som design. Det er i sannhet et utrolig rikt og komplekst designprosjekt, sa Quinn.

Jurymedlem fra Nederland, Claire Parker (Design Bridge) var minst like entusiastisk.

– Jeg ble helt mo i knærne, dette er noe jeg aldri har sett før, men samtidig føles det så velkjent og riktig. Jeg har vært i Bergen, som er en liten by. Dette prosjektet i bybildet påvirket sannsynligvis alle som så det, ikke bare festivaldeltakerne. Dette føltes for juryen som den perfekte måten å snakke om hva design kan utrette på en 360-graders måte i 2014.

Håpet på bronse

KF snakker på telefonen med kreativ leder, gründer og partner i Anti Bergen, Endre Berentzen like etter at han har fått beskjed om triumfen.

– Min umiddelbare reaksjon var «hvordan i helvete kommer jeg meg til Cannes innen i kveld?», noe som viste seg å være umulig. Men jeg tror ikke det har gått helt opp for meg ennå, jeg gikk gjennom jobbene på shortlist, og det var fryktelig mange solide løsninger der. Jeg hadde på forhånd et lite håp om en bronse, forteller han.

Festspillene i Bergen har allerede fått mange tunge designpriser. Hvorfor tror du den fenger sånn?

– Jeg tror kanskje det er noe unikt med tankegangen om at logoen ikke bare er en logo, men fungerer som støttelelement i all form for festival-kommunikasjon, noe som medfører mye sterkere merkesynlighet. Den er jo tatt ut på mange uvanlige flater, alt fra gangfelt, lys og ponchoer til apper og festivalbiler. Vi økte synligheten samtidig som vi gjorde utradisjonelle grep.

Berentzen forteller at Anti Bergen har flere spennende ting på gang med hensyn til Festspillenes videre profilering.

– Akkurat nå konsentrerer vi oss om å tenke nytt rundt sponsorer og de mulige synergiene som ligger der. I år var eksempelvis Lego sponsor, og Lego-klossene var helt perfekt til piksel-logoen, samtidig var hele tematikken lenket mot grunnlovsjubileet og frihetskamp.

Fra Young Lions til prisseremoni

Sindre Holm og Eric Amaral Rohter (t.h.) fra Anti Bergen deltok i årets Young Lions Design, og i kveld fikk de med ett en ny oppgave: Å ta imot prisen under prisutdelingen i festivalpalasset på vegne av byrået.

Sindre Holm og Eric Amaral Rohter fra Anti Bergen. Foto Espen Strand Henriksen

– Det var en vanskelig brief: Å designe en identitet for en barnefestival som snakker både til barn, ungdom og voksne i et helhetlig uttrykk. På tross av dette var det veldig spennende og vi er stolte av løsningen vi leverte, forteller de om Young Lions-konkurransen.

Ekstra stas ble det da de fikk vite om Grand Prix-hederen.

– Det er Utrolig å vinne pris på et så høyt internasjonalt nivå. Vi og kunden har stor tro på identiteten og dens strategi. Det er utrolig gøy å se at Festspillenes profil, som utfordrer normer, tradisjonell identitet og branding, får slik uttelling i internasjonale konkurranser.

Ingen uttelling i Cyber eller Radio

SMFB-jobben «7 Days of Rain» for Geox var nominert tre ganger i Cyber-kategorien, mens Saatchi hadde to nominasjoner for Toyota-løsningen «Try my Hybrid» i samme kategori, uten at noen av nominasjonene resulterte i metall onsdag kveld. Fretex-jobben «The Furniture Is The Poster» fra Kitchen, som var nominert to ganger i Design Lions, mottok heller ikke metall.

Presentasjonsfilmen er i seg selv en liten perle. Sett av de to minuttene det tar å se den.