Greenpeace: Olje-spons knebler motstemmene

Gustav Martner, tidligere prisbelønt kreatør i den svenske reklamebransjen, og nå kreativ leder for Greenpeace i Norden, mener at et reklameforbud mot fossilt brensel er eneste måten å bli kvitt grønnvasking. Torsdag var han i Oslo for å kringkaste budskapet på bærekraftkonferansen Green Camp.

Grønnvask2
Grønnvasking har gått fra å grovsminke sannheten til å kneble motstemmene, mener Gustav Martner. Foto: KF

Torsdag denne uken var en jafs av reklame- kommunikasjonsbransjen samlet på Klingenberg for delta på Green Camp – konferansen for markedsføring og kommunikasjon av bærekraft, der Kreativt Forum var medarrangør.

Foredragsrekken startet friskt med Gustav Martner, kreativ leder i Greenpeace (Norden), som i fjor sommer satte et støkk eller fem i arrangørene bak Cannes Lions da han stormet en prisutdeling for å levere tilbake gull-løven han noen år tidligere hadde mottatt på samme scene, under banneret «No Awards on a Dead Planet». Stuntet var bare en del av en bredere offensiv Greenpeace hadde på fjorårets festival, der de blant annet okkuperte taket på festivalpalasset og invaderte strendene i form av en kano-armada og oppblåsbare hunder kjent fra «This is fine»-memet.

– Jeg er den eneste personen som har blitt bannlyst fra Cannes Lions, sier en stolt Martner.

GP1 SXO8 K Web size
Greenpeace invaderer Cannes Lions 2022. Alle foto: Greenpeace
GP1 SXO8 J Web size
GP1 SXO91 Web size
GP1 SXONA Web size
GP1 SXONB Web size
GP1 SXOYE Web size

Morgendagen smelter

Martner, som ifølge seg selv var en «mislykket pønker fra et småsted i Sverige» da han var ung, trodde at reklamebransjen kunne og burde være en del av løsningen på planetens overforbruk av fossilt brensel. Men etter noen år innså han at så lenge det var penger å tjene på sminking av virkeligheten, ville grønnvaskingen fortsette. Han bruker Equinor, som omtaler seg selv som et «ledende selskap i energiomstillingen», som eksempel.

– Equinor har 0,13 prosent av sin energiproduksjon innen fornybar energi. Og bare 14 prosent av investeringene er innenfor lavkarbon-energi. Likevel sitter det jo noen og lager kommunikasjonen. Noen har tjent penger på dette. Byråer, kreatører, kreative ledere. De kan kjøpe annonser, bruke SoMe, influencere og kjøpe sponsorater. De kan sponse hvert eneste skiløp, og det er det samme i Sverige og overalt.

– Vi må flytte makten

– Jeg kjente at det var på tide å bevege seg vekk fra denne verdenen, vi kan ikke stole på børsen, på kapitalistene. Vi kan stole på visse mennesker som jobber i disse selskapene, men ikke på de som eier. Vi må flytte makten bort fra de som tjener penger.

Martner mener at reklamebransjen later som ingenting, derav «This is fine»-memet, mens planeten brenner. Han mener også at strategien med å oppfordre hver og én av oss til å holde miljøregnskap og beregne personlige karbonavtrykk, er en sleip og uærlig måte å skifte fokus vekk fra de virkelige og systemiske problemene.

– Det er derfor det er så viktig å få gjennomført et forbud mot fossilreklame på politisk nivå, slik at individet, som kanskje ikke vil annet enn å forsørge familien og beholde sine ansatte, skal skal være nødt til å bære ansvaret. Det er jo slik vi gjorde med tobakksreklame, og det funket jo. Det gir jo faktisk håp i den mørke tiden vi lever i.

– Sponsorater fører til taushet

Han mener at oljeindustrien i prinsipp «har kjøpt alt» av sponsorater til sportsarrangementer for å kunne fortsette som før uten å forsøke å løse problemene. Han gir et eksempel fra da Greenpeace holdt en protest mot Equinor-sponsoratet i samarbeid med eliteskiløper Emil Johansson på Beitostølen, hvor utøveren fikk en bot fra Det internasjonale skiforbundet (FIS). Boten var på 9999,-.

– Hadde det vært én krone til hadde Johansson hatt mulighet til å anke saken. Fram til dette trodde jeg at grønnvasking handlet om å løfte fram det som var bra, men det handler om å kneble. Når oljebransjen tillates å sponse, setter de en gag ball på samfunnet. Man velger å sponse de absolutt viktigste gruppene, familiene som kjemper for at deres barn skal bli dyktige atleter, arrangementer som holder familien samlet. Det er så sjukt viktig å forby dette, nettopp fordi det hindrer muligheten til viktige mennesker å ta opp problematikken. Reklame fører til forbruk, sponsorater fører til taushet.

– Selger din tid og talent til krig og klimakrise

Samtidig som han gir en formaning til reklamebransjen, understreker han også at problemet ikke kan løses på individ- eller byrånivå.

– Dersom du selger din tid og talent til fossilreklame, så selger også din tid og talent til krig og klimakrise. Det må ta en slutt. Et totalforbud mot fossilreklame og -sponsorater vil fungere.

Han oppfordrer bransjens organisasjoner til å ta et standpunkt.

– Det er viktig at bransjeorganisasjonene sier at «vi som bransje vil ha et bedre reklamelandskap». Alle er vel glade for å slippe å forklare til sine barn at «joda, pappa jobber med sigarettreklame, men du bør ikke røyke!». Dette kan vi få til dersom vi står sammen som bransje.

Folk vil ikke miste jobben på grunn av manglende inntekter fra fossil energi, forsikrer Martner.

– Det kommer andre ting å lage reklame for. Sånn har det alltid vært.