Gro Larsson leder juryeringen av Gulltaggen

Nå er ledelsen for neste års Gulltaggen i regi av INMA klare. Gro Larsson fra byrået Per Høj fortsetter som jurygeneral, mens Marita Viken fra Unfold tar over som visegeneral i juryen. Larsson er planner og tjenestedesigner hos Per Høj, mens Viken jobber som designer hos Unfold.

Camilla Grundx
Camilla Grund, daglig leder hos INMA.
Gro Larssonx
Gro Larsson (Per Høj) er jurygeneral i Gulltaggen.

Gulltaggen premierer arbeider innen fire ulike fagdisipliner, og hver av dem har sin juryleder. Ann-Kristin Hansen, daglig leder i Antidiffer, blir juryleder for Design og teknologi, kreativ leder i Nord DDB, Frank Nystuen, blir juryleder for Reklame og kommunikasjon, strategy planner i Anorak, Simen Hanssen, blir juryleder for Mediestrategi, mens head of publishers and marketing i Strossle Norge, Mari Grønvold, blir juryleder for Innholdsmarkedsføring.

Gulltaggen 2021 er planlagt i mai. Men Camilla Grund, daglig leder hos INMA, kan ikke garantere hvordan det blir i dagens situasjon.

– Det vil tiden vise. Dersom det lar seg gjøre, satser vi på en eller annen form for fysisk feiring. Det hadde vært hyggelig, og ikke minst etterlengtet. Vi får se hva tiden bringer, dette er work in progress og her vil vi komme tilbake med mer informasjon, sier Grund.

Hun kan imidlertid love at det blir faglige konkurranser, uavhengig av pandemien. Påmeldingen har nå åpnet.

– Ja, det kan vi garantere. Dersom situasjonen med pandemien ikke blir vesentlig bedre, så kjører vi ren digital juryering med ditto presentasjon av vinnerarbeider, sier Grund.

Kategorisert i fagdisipliner

Hun presiserer at Gulltaggen skal premiere kreativ bruk av teknologi og digitale flater.

– Vi gjennomførte store endringer før årets Gulltaggen ved å kategorisere Gulltaggen Award inn i fagdisipliner. Dette ble gjort siden fagområdet er så stort og komplekst, og det var et behov for å tydeliggjøre og strukturere kategoriene for de ulike fagmiljøene. Dette var en suksess i årets konkurranse og vi har derfor valgt å videreføre denne ordningen for neste års konkurranse, forteller Grund.

Kuttet ned på antall kategorier

Det skal konkurreres i tre kategorier innen fagdisiplinen Reklame og kommunikasjon – og det er Integrert kampanje, Sosiale medier og Enkeltarbeid. Innen Mediestrategi skal det konkurreres i Kampanje og Kanal. Når det handler om Innholdsmarkedsføring, blir det konkurranse innen Beste innholdsmarkedsføring, Beste influencer marketing og Årets nyskapning. I Design og teknologi skal det konkurreres om heder og ære innen Produkt og tjeneste, Håndverk og Opplevelse.

– I en forlengelse av endringene som ble gjort for 2020 har vi kuttet ned på antall kategorier, for å spisse Gulltaggen ytterligere. Vi innfører også en ny kategori innen Design og teknologi kalt «Opplevelse» som vi håper kan dekke det man har ønsket at tidligere kategorier som Branded tech, Online opplevelse, Bruk av ny teknologi og Kreativ bruk av teknologi ikke har klart tidligere. Iterate, iterate, iterate!, avslutter Gro Larsson.