Grønt er skjønt

Momskutt på frukt og grønt øker forbruket av frukt og grønnsaker i alle KIWI sine kundesegmenter. Det slår rapporten fra KIWI-eksperimentet fast. Rapporten ble nylig overlevert Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad.

27. september i fjor kuttet KIWI prisene på frukt og grønt tilsvarende momsen. Responsen på momskuttet har vært overveldende. Fra og med kampanjestart og fram til 01. januar i år har salget av frukt og grønt økt med utrolige 3 250 000 kilo. Dette er en økning på 23 prosent sammenlignet med salgstall fra 2006.

– I våre butikker har momssubsidieringen ført til en volumøkning som er høyere enn regjeringens samlede målsetninger. Det håper jeg politikerne merker seg, sier Per-Erik Burud, kjedesjef i KIWI Norge AS

Politisk interesse KIWI-rapporten er basert på over 30 millioner kassakuponger. Rapporten er allerede overlevert Helse- og omsorgsdepartementet som et innspill til handlingsplanen for et bedre kosthold i befolkningen (2007-2011). Flere andre politikere har også meldt sin interesse for KIWI-eksperimentet i løpet av kampanjeperioden. Både Venstre og KrF har nå programfestet kutt i momsen på frukt og grønt.



På tvers av befolkningen Økningen skjer på tvers av landsdeler og kundegrupper. Aller størst appell har momskuttet hatt blant yngre mennesker og folk med lavere inntekt, samt i Midt-Norge.

– Det er spesielt gledelig at de som tidligere kjøpte minst frukt og grønt i våre butikker har respondert mest positivt på initiativet, sier Burud.

For å stimulere til at den positive utviklingen i folks forbruk av frukt og grønt fortsetter har KIWI besluttet å kutte prisene tilsvarende momsen på all frukt og grønnsaker frem til 1. mai.