Gule penner til DDB og Carl's Cars

Prisene i D&AD Awards 2008 ble delt ut i London torsdag kveld. DDB Oslo og Motion Blur vant gul blyant for beste regi i viralkategorien, mens Carl's Cars vant tilsvarende valør for beste magasindesign.

7502 e104c original

D&AD annonserte tidligere i vår at tre norske jobber havner i årets bok: Nr. 19. og 20. av Carl's Cars magasiner, MediaFronts mye bejublede nettløsning for SOL, samt høretesten for Røde Kors, laget av Try reklamebyrå.

Frem til i går var det uvvist hvem som ville vinne D&ADs prestisjetunge blyanter av året. De norske nominerte var Carl's Cars og DDB Oslo, førstnevnte med magasinutgavene 19-22, og DDB Oslo for den gullblyantvinnende viralfilmen «Tog» for Hydro. Begge vant gule blyanter.

«Tog» vant for beste regi i viralkategorien (Roenberg), mens Carl's Cars magasiner vant for beste avis- og magasindesign (Stephanie Dumont).

Best av 25.000 D&AD deler ut priser i to valører: Sorte og gule blyanter. Det ble delt ut seks sorte blyanter og 57 gule i årets konkurranse. Totalt var det omtrent 25.000 innsendte bidrag, og 140 nominerte.

D&AD het opprinnelig British Design & Art Direction og er en britisk konkurranse med det veldedige formålet om å fremme fortreffelighet innen design og reklame.

Team på Hydro-jobben: Rådgiver Atle Skageng, prosjektleder Mirka Härkönen og kreativt team Torbjørn Kvien Madsen og Martin Thorsen. Filmen er produsert av Motion Blur, regi Roenberg.

Bak Carl's Cars finner vi Karl Erik Haug og Stephanie Dumont.

Se alle vinnerne her.