The One Show-gull til Anti

Bergenserne Endre Berentzen og Robert Dalen i Anti Inc mottok i helgen gullutmerkelse fra Alec Baldwin, programleder i årets The One Show.

44923 702e8 original

Anti Inc har gitt Festspillene i Bergen en helt ny visuell identitet, og i vinter og vår har de høstet anerkjennelse verden rundt for jobben, blant annet to gull i Art Directors Club, gull i Gullblyanten og tre gull og Hedersprisen i Den Gyldne Hane. Den har også fått Merket for god design og er nominert av Norsk Designråd til årets Hedersprisen i Design.

For første gang i historien vinner et norsk firma gull i design under The One Show i New York. Med 21.300 innsendte prosjekter fra de beste kreatørene i 63 land var det Festspillene i Bergen og 17 andre designoppdrag som ble hedret med gull.

Om vinnerprosjektet

Da Anders Beyer tok over som festspilldirektør i 2012 satte han i gang en omfattende fornyingsprosess av den ærverdige kulturinstitusjonen. Tre mål ble satt: Å fornye, forynge og engasjere.

– Du må tørre å gi slipp på fortiden når du skal inn i fremtiden. Institusjoner som oss må av og til ta tydelige grep for å holde seg relevante og aktuelle. Vi er en urban og moderne kulturformidler, men vi hadde en visuell identitet som overhode ikke viste dette. Noe drastisk måtte gjøres, sier Anders Beyer.

Resultatet ble en svært tydelig identitet. Matematisk taktoppbygging av musikk danner selve kjernen og inspirasjonen i det visuelle utrykket. Den nye profilen falt også i smak hos publikum. I 2013 solgte Festspillene i Bergen rekordmange billetter, hele 30.000. En viktig grunn var førstegangspublikummet, som steg fra 11 prosent til 22 prosent på ett år.

– Designen er svært stram og minimalistisk, men samtidig inviterer den til lek. Det skal vi spille videre på foran årets festspill, som starter 21. mai. Vi skal bli enda synligere i byen, samtidig som vi skal bruke mulighetene som ligger i designen til å engasjere publikum på helt nye måter, sier Beyer.

– Å jobbe med en merkevare som Festpillene i Bergen er en fantastisk utfordring. Vi er utrolig stolte av resultatet og beæret over å kunne representere en så sterk norsk kulturmerkevarer på denne måten internasjonalt , sier Endre Berentzen i Anti Inc på vei hjem fra New York med gull i bagasjen.