Gull, sølv og bronse til Geox

Cannes Lions: Kampanjen for den regnsikre skoen Geox Amphibiox ble nominert i fire underkategorier i Cyber Lions på tirsdag. Under prisutdelingen onsdag kveld mottok SMFB medaljer for tre av nominasjonene.

38089 38603 original
Fra Cyber Lions-juryeringen. Foto: Getty Images
38090 7d93e original
Cyber-juryering med sjefen sjøl, Bob Greenberg. Foto: Getty Images

Geox Amphibiox-kampanjen mottok onsdag kveld gull i underkategori for Clothing, Footwear & Accessories, sølv i Photography og bronse i User Experience. I tillegg var den nominert i Illustration and Graphic Design. Tirsdag kveld mottok samme jobb bronse i Media Lions.

SMFB vant også Media-bronse for «Moving the Store» for IKEA Åsane. Dermed har byrået rukket å innkassere fem løver i Cannes Lions 2013.

Eksepsjonelt håndverk

Den globale lanseringen av Geox Amphibiox skjedde via noe så tradisjonelt som et nettsted. Det var ikke vanskelig å få juryen til å dele sitt inntrykk av kampanjen på pressekonferansen onsdag formiddag. Susan Bonds, toppsjef i amerikanske 42 Entertainment, var først ut.

– Juryen satte veldig pris på nettstedet og den engasjerende opplevelsen den ga brukerne. Håndverket er helt eksepsjonelt, og den vant mange poeng for fotografiene og måten den var satt sammen. Nettstedet dro oss inn og gjorde produktet usedvanlig appellerende, den smittet oss med sin eventyrlyst. Stor historiefortelling kan være mer enn ord, i dette tilfellet både statiske og levende bilder.

Jurypresident og Cannes-veteran Bob Greenberg, som er grunnlegger og styreformann i amerikanske R/GA, ville også ha et ord med i laget.

– Som Susan var inne på: Vi snakket mye om fotografiene i kampanjen, som er utrolig vakkert utført. Det ga oss alle lyst til å bli våte og sølete!

Gammeldags på den gode måten

David Petermann, kreativ leder i australske Wunderman Pxp, mente kampanjen var befriende gammeldags og deilig skreddersydd.

– Det er bra at slike nettsteder fremdeles blir laget. Det er på en måte litt gammeldags å bruke nettbrowseren til å til å lansere en kampanje, men den bruker til gjengeld browseren fullt ut. Det skulle kanskje vært flere slike nettsteder utenfor sosiale medier-sfæren, som bruker alle muligheter på internett i stedet for å komprimere kampanjen inn i de prefabrikerte formatene sosiale medier tvinger oss inn i. Kampanjen er vakkert lagd og fotografert, og tilbyr dessuten et avhengighetsskapende univers å gå rundt i.

Greenberg smetter inn en avslutning:

– Jeg leste en artikkel i Fortune Magazine av Amazon-sjefen Jeff Bezos, der han sa at vi fremdeles befinner oss på dag én hva gjelder internett. Jeg tror folk har lett for å glemme hvor kraftig virkemiddel internett er, noe som fører oss tilbake til tematikken med nettsteder: De kan være ekstremt effektive.

Kampanjen gikk tidligere i år til topps i One Show Interactive, den har blitt hedret av FWA, har vunnet Gull i Gulltaggen og Gull og to bronse i Gullblyanten 2012. Den er laget i samarbeid med Stink Digital og det italienske mediebyrået GroupM Milan.

Grand Prix til skeiv kjeks

Det ble delt ut to Grand Prix i årets Cyber Lions: «Oreo Daily Twist» fra DraftFCB i New York og «The Beauty Inside» for Intel/Toshiba av Pereira & O'Dell San Fransisco.

Cyber Winners - CL2013.pdf