Gullblyanten 2010 på nett

Gullblyanten.no er oppe og står. Nettsiden gir svar om alt du måtte lure på i forbindelse med endringene i bransjens største konkurranse. Toxic står bak design og ny profil.

10859 af054 original

– Aldri før har det vært så viktig å sette seg inn i endringene, både rundt innsendelse, prising og bransjekategoriene, sier Gullblyantgeneral Tore Woll.

De viktigste punktene å sette seg inn i er, ifølge Woll, den korte forklaringen av problemstillingen som skal følge hvert innsendte arbeid, bransjekategoriene og informasjon rundt casevideo.
– Én ting som er viktig i år er at folk setter seg godt inn i reglementet og kategoriene. Og jeg håper at folk sender inn så mye de kan, så vi kan få en god bredde å vurdere utifra, sier juryoberst Stian Johansen.

Ny profil.
I år som i de foregående år har Gullblyanten fått ny profil. Årets profil skiller seg ut fra tidligere profiler, ved at den er mer rendyrket grafisk.
– Tanken bak den nye profilen var å være litt mer utfordrende i forhold til de tidligere profilene, og å henvende seg mer direkte mot de kreative, sier designeren av profilen Christian Ruud.

– Vi har tatt utgangspunkt i selve blyanten, brutt den opp og satt den sammen på en ny måte. Logoen er en defragmentering av blyanten, der de ulike delene danner grunnlaget for typografien.

– Logoen retter seg mot mennesker som jobber med visuell kommunikasjon til daglig, så vi kunne tillate oss å være mer modig i uttrykket, fortsetter han.

Ifølge Ruud vil noen antagelig like den nye profilen, like mye som andre vil mislike den.

Men som han sier vil den forhåpentligvis også vekke nysgjerrighet.

Gullblyanten går av stabelen 11. mars 2011.

www.gullblyanten.no