Gullblyanten-revansj for TRY
Med hele fem gull og tilsammen 16 priser i Gullblyanten 2016 befestet TRY sin posisjon som Norges mest prisbelønte reklamebyrå fredag kveld under prisutdelingen på Oslo Plaza. Arbeider fra SMFB, Saatchi & Saatchi, Anorak og Heisholt Inc hevdet seg også i toppen. Nærmere 800 bransjefolk var samlet rundt den årlige feiringen av det beste innen norske reklame og design.
Formålet med Gullblyanten er å premiere det siste årets beste norske arbeider innen kreativ kommersiell kommunikasjon, og fredag kveld ble den norske reklamebransjens årlige prisutdeling og festaften arrangert i Sonja Henie-salen på Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo sentrum.
I fjorårets Gullblyanten ble omtrent 14 prosent av de innsendte arbeidene premiert, mens årets jury har vært enda litt gjerrigere på priser. Til sammen 69 arbeider ble premiert, det er 12,6 prosent av 547 jobber (her er Brings DM-prisen og studentprisene trukket fra de tilsammen 584 innsendte jobbene).
Jevnt gull-år, men uten Grand Prix
Fordelingen av gull var uvanlig jevn, og av de 13 arbeidene som mottok gull, fikk tre av dem to gull hver, men ingen av dem gikk til topps og vant Grand Prix.
Den tyngst premierte jobben ble «Kåte Virlaval» av TRY for DNB med to gull, et bronse og et diplom, mens «Send én Smash!» for Smash!/Orkla av Saatchi & Saachi var hakk i hæl med to gull og et bronse (samt spesialprisen Brings DM-prisen). På tredje kom «The Live Minecraft Concert» av Heisholt Inc for Universal Music Norway med to gull og et bronse.
De to neste var fra SMFB, henholdsvis «Matchmaker» for RiksTV med et gull og to sølv, og «En mørkere turopplevelse» for Mondelez Norge/Freia med et gull og et sølv.
«The gold medal Sim Cards» for Telenor av TRY vant et gull, en bronse og et diplom, «Kjetil vs Sara» for Tinemelk av TRY vant 1 gull og to diplom, «25kvm Syria» for NRK TV-aksjonen av POL vant 1 gull og 1 diplom, mens «Brannleken» for If Skadeforsikring av Anorak vant 1 gull og et diplom.
Følgende arbeider vant et gull hver: «Brad er single» for Norwegian av TRY, «Fakultet for kunst, musikk og design» for UIB av Uniform, «Hopp over butikken» for kolonial.no av Anorak, og «Krone økologisk brygg» for Norbrew AS av Creuna.
Se lenger ned i saken for fullstendig oversikt over prisbelønte jobber samt kategoriene de vant i.
Brings DM-pris til «Send én Smash!»
Spesialprisen Brings DM-pris skal hedre det smarte arbeidet i postkassen. Det kan være en enkeltstående aktivitet, eller at DM er med som et virkemiddel i en større kampanje og i samspill med flere medier. Det var Børre Jensen, reklamebyråkontakt i Bring, som delte ut prisen fredag kveld til Saatchi & Saatchi med følgende begrunnelse: «Årets vinner av Brings DM-pris er en jobb som kunne vunnet for 10 år siden, som hadde gått av med seieren i 2026 og som selvfølgelig er 2016s beste DM-jobb. Med andre ord så snakker vi rett og slett om en veldig, veldig god ide. Ondskap satt i system og sendt rett i postkassen. Smart, fysisk og personlig – full pott på alle kriterier. Altså: En perfekt Smash.»
Årets student: Umer Ahmed
Det ble kun delt ut ett gull i Gullblyantens studentkategori i år, og det gikk til samme mann som vant gull i fjor i kategorien Student – Design, Umer Ahmed fra Westerdals Oslo ACT. I fjor vant han med skoleprosjektet «Leap of Faith», i år med skoleprosjektet «Rebirth Records». Ahmed vant det eneste studentgullet, og ble dermed også Årets Student med 10.000 kroner i premie.
- Sølv i Student gikk til Tor Adam Slettebø og Henrik Weido, Westerdals Oslo Act for «Championslove» for Mester Grønn
- Bronse gikk til Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg, Westerdals Oslo Act for «Swix Byski»
- Diplom gikk til Martine Rypdal Flølo, Daniel Berg, Julia Elfgren og Marcus Lundvall fra Berghs School of Communication for «Länge leve ansiktet» for Elixir Cosmeceuticals
Kunderprisen til Freia
Kreativt Forums Kundeprisen gikk i år til Freia, som mottok samme pris for 16 år siden, i 2001. Det var daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal som delte ut prisen, og hun sa blant annet følgende: «Etter å ha vært litt på tur, har Freia nå kommet tilbake med full kraft, og viser at de virkelig tror på god kreativitet og langsiktige konsepter. Og ikke bare på én merkevare, men flere. Merkevarer som hver og én representerer et lite stykke norsk reklamehistorie. Kreativt Forum verner om sine favoritter og hedrer derfor Freia med årets Kundepris.»
Gullmikken og Tett På
P4s radioreklamekonkurranse Gullmikken ble vunnet av Los & Co for sin radiokampanje for TV 2 Sport Premium, mens Amedia lokalannonsekonkurranse Tett På ble vunnet av Whitefox med en annonse for Coop Nordland.
Disse arbeidene ble priset i Gullblyanten fredag kveld:
Det ble delt ut 16 gull, 12 sølv, 15 bronse og 26 diplom (studentpriser og Brings DM-prisen ikke medregnet).
- «Kåte Virlaval» for DNB av TRY: 2 gull, 1 bronse og 1 diplom (Promo/Aktivisering, Håndverk, Print og Radio/Audio)
- «Send én Smash!» for Smash!/Orkla av Saatchi & Saatchi: 2 gull, 1 bronse (Web, Promo/Aktivisering, Integrert)
- «The Live Minecraft Concert» for Universal Music av Heisholt Inc: 2 gull og 1 diplom (Stunt/Event, Integrert, Promo/aktivisering)
- «Matchmaker» for RiksTV av SMFB: 1 gull og 1 sølv (Promo/Aktivisering og Web)
- «En mørkere turopplevelse» for Kvikk Lunsj Mørk/Freia av SMFB: 1 gull og 1 sølv (Utendørs/Omgivelser, Håndverk)
- «The Gold Medal Sim Cards» for Telenor av TRY: 1 gull, 1 bronse og 1 diplom (Integrert, Håndverk, Promo/Aktivisering)
- «Kjetil vs Sara» for Tinemelk av TRY: 1 gull og 2 diplom (Film, Onlinefilm, Håndverk)
- «25kvm Syria» for NRK TV-aksjonen av POL: 1 gull og 1 diplom (Ikke-kommersiell, Håndverk)
- «Brannleken» for If Skadeforsikring av Anorak: 1 gull og 1 diplom (Mobil, Promo/Aktivisering)
- «Brad er single» av TRY: 1 gull (Print)
- «Fakultet for kunst, musikk og design» for UIB av Uniform: 1 gull (Identitet)
- «Hopp over butikken» for kolonial.no av Anorak: 1 gull (Onlinefilm)
- «Krone økologisk brygg» for Norbrew AS av Creuna: 1 gull (Pakningsdesign)
- «Bright Delivery» for Diadora av SMFB: 2 sølv, 1 bronse og 1 diplom (Integrert, Stunt/Event, Håndverk, Web)
- «Kygo Life» for Kygo Life av Panorama Design: 1 sølv og 1 diplom (Pakningsdesign, Identitet)
- «Gjenoppskrifter» for MatPrat av Anorak: 1 sølv (Film)
- «Den tomme avisen som hadde mye å si» av Tibe T for Opdalingen: 1 sølv (Print)
- «Simple Burgernomics» for McDonald’s av DDB Oslo: 1 sølv (Håndverk)
- «Identitet for Sentralen» for Sentralen av Metric: 1 sølv (Identitet)
- «Kan du snakke kan du bidra» for Røde Kors av TRY: 1 sølv (Ikke-kommersiell)
- «Axel Røthe & The Cloudberry Cream» for Axel og Knut Røthe av ANTI: 1 sølv (Pakningsdesign)
- «Bandwagon» for Toyota av Saatchi & Saatchi: 1 sølv (Radio/Audio)
- «Teorisangboka» for Gjensidige av Hyper: 1 bronse og 2 diplom (Radio/Audio, Håndverk, Integrert)
- «Si hei til Volvo V» for Volvo Car Norway av JCP Ignite: 1 bronse (Mobil)
- «Epic Volley» for Scandic Hotels Norge av JCP Ignite: 1 bronse (Onlinefilm)
- «Vær så snill!» for Vinmonopolet av TRY: 1 bronse (Ikke-kommersiell)
- «Miami» for Norsk Tipping av TRY: 1 bronse (Film)
- «dinutvei.no» for NKVTS av Dinamo: 1 bronse (Ikke-kommersiell)
- «IKEA kommer nærmere» for IKEA av SMFB: 1 bronse (Utendørs/Omgivelser)
- «Tapersymfonien» for VG av SMFB: 1 bronse (Radio/Audio)
- «Astronaut» for TINE av TRY: 1 bronse (Film)
- «Formbar visuell identitet» for Formbar Glassverksted av Larssen & Amaral: 1 bronse (Identitet)
- «Logo Service» for Volkswagen Nyttekjøretøy av TRY: 1 bronse (Promo/Aktivisering)
- «Apple- og julestemning» for Eplehuset av Tibe T: 1 diplom (Radio/Audio)
- «Slutta» for Helsedirektoratet av Saatchi & Saatchi: 1 diplom (Ikke-kommersiell)
- «Anders' rute» for Ruter av McCann/SDG: 1 diplom (Stunt/Event)
- «Matchday» for VG av SMFB: 1 diplom (Film)
- «Headliner X» for Piknik i Parken av Kitchen: 1 diplom (Sosiale medier)
- «The Next Big Thing» for COOP av ANTI: 1 diplom (Film)
- «Talas Æplemost» for Basarene Bryggeri av ANTI: 1 diplom (Pakningsdesign)
- «Fitjar Islands Brand Identity» for Fitjar Islands av ANTI: 1 diplom (Identitet)
- «Eliteserien» for TVNorge av POL: 1 diplom (Håndverk)
- «Mouthfulness» for Dolly Dimple's av Anorak: 1 diplom (Mobil)
- «Er du klar for party på partybåten-quiz???» for Stena Line av Anorak: 1 diplom (Onlinefilm)
- «Førstemann til Mona» for Twist/Freia av SMFB: 1 diplom (Sosiale medier)
- «Litago Projects» for Litago/TINE av SMFB: 1 diplom (Utendørs/Omgivelser)
- «En hva-skal-jeg-bli-odyssé» for Høyskolen Kristiania av Anorak: 1 diplom (Onlinefilm)
- «Merry Quattro» for Audi Norge av POL: 1 diplom (Print)
Slik fordelte prisene seg:
TRY: 5 gull, 1 sølv, 6 bronse, 4 diplom
SMFB: 2 gull, 4 sølv, 3 bronse, 4 diplom
Saatchi & Saatchi: 2 gull, 1 sølv, 1 bronse, 2 diplom (+ Brings DM-prisen)
Anorak: 2 gull, 1 sølv, 4 diplom
Heisholt Inc: 2 gull, 1 diplom
POL: 1 gull, 3 diplom
Uniform: 1 gull
Creuna: 1 gull
ANTI: 1 sølv, 3 diplom
Panorama Design: 1 sølv, 1 diplom
Tibe T: 1 sølv, 1 diplom
DDB Oslo: 1 sølv
Metric: 1 sølv
JCP Ignite: 2 bronse
Hyper: 1 bronse, 1 diplom
Larssen & Amaral: 1 bronse
Dinamo: 1 bronse
Kitchen: 1 diplom
McCann/SDG: 1 diplom
Se flere bilder fra Gullblyanten på Facebook.