Gullbranson feirer 10 år og jubilerer med fokus på grønnere reklamefilmer

Gullbranson feirer 10-årsjubileum, og årets arrangement skjer på Parkteatret 27. oktober, tradisjonen tro med fokus på vinnerarbeidene. Som flere ganger tidligere skal konferansier Torgny Amdam presentere vinnerne med trøkk og effektivitet.

Gullbranson 11x
Konferansier Torgny Amdam. Foto: Viktoria Haugen
Pressebilder 6x
Fjorårets storvinner, Marius Holst. Foto: Viktoria Haugen

Filmhåndverksprisen Gullbranson ble etablert i 2012 som et svar på behovet som oppsto i det norske produksjonsmiljøet da Gullblyanten (midlertidig) fjernet sin filmkategori.

– Mens Sverige hadde sin Roygala, og danskene sin True Award, var det lite for de norske produksjonsselskapene å kjempe om av heder, hvis man da ser bort i fra de store internasjonale konkurransene. Og selv i disse var det stort sett idéen bak filmene som vant prisen, ikke selve utførelsen, forklarer Erik Schøien (Pravda), som sammen med Espen Horn (Motion Blur) og Guri Neby (Einar Film) fra begynnelsen av var pådrivere for Gullbranson, i samarbeid med Produsentforeningen.

Trioen ville at reklamefilmbransjen skulle ha noe å strekke seg etter, for å heve nivået innenfor norskprodusert reklamefilm, og for å fokusere på filmhåndverket. Prisen er oppkalt etter Johan Gulbranson, norsk pioner innenfor reklameregifaget, som blant annet har 19 løver fra Cannes Lions på samvittigheten.

– Planen var å lage et show som var litt mer rock’n’roll enn Gullblyanten. Prisutdelingen skulle ta maks en time, og i tillegg være en møteplass hvor produsenter, regissører, filmarbeidere, i tillegg til filminteresserte kreatører, kunne møtes og hedre de beste arbeidene, fortsetter Schøien.

Følger utviklingen i bransjen

I fjor introduserte Gullbranson prisen Beste bruk av musikk i samarbeid med Ekko Songs. I år kommer nyvinningen Årets grønne produksjon, som skal juryeres utifra et miljøavtrykksperspektiv, og hvor juryen blant andre inkluderer klimaeksperter fra Cicero.

– Jeg vil oppfordre alle filmselskaper og reklamebyråer til å sende inn arbeidene sine, og husk at absolutt deadline er fredag kveld!, sier Schøien til slutt.

Det deles ut priser for følgende kategorier:

  • 
Beste animasjonsfilm

  • Beste regi

  • Beste reklamefilm

  • Beste visuelle effekt

  • Samfunn / ikke-kommersiell

  • Beste promo
  • 
Fagpris – postproduksjon

  • Fagpris – produksjon

  • Nye talenter

  • Beste musikkvideo

  • Beste bruk av musikk – i samarbeid med Ekko Songs
  • 
Årets grønne produksjon – i samarbeid med Green Producers Club

Påmelding av arbeider er åpent frem til fredag 30. september.