Gullfisk for andre året på rad!

Nok en gang var det en reklamefilm i rekken om Netcoms lommeringere som hadde sjarmert det norske folk aller mest.

12402 f74d2 original
12403 f3ffa original
12404 a45f0 original
12405 4605c original

Et bokstavelig talt fullstappet Chat Noir ventet i går spent på folkets dom over hvilken av fjorårets reklamefilmer som var aller best. McCann hadde flest nominasjoner med hele tre filmer og de var også forhåndsfavoritter med filmen «Kua» for Netcom.

Nye regler I motsetning til i fjor, kunne hvem som helst av de tolv sølvfiskene gå videre til kveldens superfinale, uavhengig av hvilket kvartal de hadde vunnet i, og det var derfor knyttet ekstra stor spenning til hvilke av de tolv filmene som ville komme gjennom nåløyet. De tre finalistene ble «Deaf metal» for 1881 laget av Hei!, «Gjengleder» for Djuice laget av Kitchen og «Kua» for Netcom fra McCann.

Glade vinnere En gråtkvalt Janne Brenda Lysø og jublende glad makker Stian Johansen kunne bare minutter senere gå på scenen og hente Gullfisken for fjorårets beste reklamefilm. Teamet har vunnet Gullfisken hele tre ganger tidligere, og gårsdagens pris er deres tredje på fem år.

– Dette er kjempemorsomt. Det var ingenting som var logisk rett og slett, utbrøt en tydelig preget Janne Brenda Lysø rett etter hun og makker Stian Johansen hadde fått Gullfisken.

Føles det ekstra morsomt eller rart og vinne med en film som er i samme serien som den filmen dere vant med i fjor?
– Det føles både rart og ekstra morsomt, begge deler. Det er helt sjukt!, sier hun.

Gjettet dere at det norske folk er så glade i feilringinger når dere laget disse filmene?
– Nei, nei. Man kan aldri gjette sånne ting, det nytter ikke. Det er så jevnt nivå på alle filmene her i kveld at det nytter liksom ikke å få noen følelse av noe som helst, og du tror jo aldri på dine egne ting, sier AD Stian Johansen.

– Du har jo trodd på det littegrann, skyter Lysø inn.

– Jo, littegrann da, ler Johansen.

Selv er teamet splittet i hvem de anser som sin favorittfilm av de to Gullfisk-vinnerne. Mens Johansen liker «Bikkja» best holder Lysø en knapp på gårsdagens vinnerfilm, «Kua».

Teamet byttet også byrå i fjor, og arbeider ikke lenger i McCann, men i Try.

To glade gutter Også McCanns to byråledere, Terje Banken og Thomas Høgebøl, var veldig glade over gårsdagens resultat.
– Dette er helt fantastisk og veldig hyggelig. I fjor følte jeg at vi hadde den klart beste filmen med en veldig tydelig kandidat, men i år var det veldig mye mer åpent. Det var flere av filmene som kunne gått inn og det og da få en Gullfisk nok en gang, og på den kampanjen for Netcom, er veldig, veldig gøy, sier Terje Banken.

Er det ekstra viktig å starte året med å vinne en Gullfisk i dette finanskriserammede året 2009?
– Det er alltid viktig å vinne en Gullfisk, for hvis ikke reklamen fungerer der hjemme, så hjelper det ikke noe særlig, fortsetter Banken.

Thomas Høgebøl er enig.
– Denne konkurransen er bare viktigere og viktigere og vinne og i år er det viktigere enn noengang. At 2009 kommer til å bli et tøft år, både for annonsører og byråer er jo helt åpenbart og da er dette verdens beste start man kan få. Det er klart at det at man får så mye ekstra visning på TV2 også kommer godt med i disse dager, så det er en fin måte å markere seg på. Både for annonsør og byrå, avslutter Thomas Høgebøl.