Gullkalven med byråsamarbeid: – En mulighet til å vise seg frem

I løpet av Gullkalvens historie har studentkonkurransen flere ganger arrangert briefkvelder i samarbeid med bransjen. I år er konseptet tilbake, men denne gang i form av digitale brief-uker.

Post corxona 1
Vinnerteamet fra fjorårets digitale prisutdeling av Gullkalven, «Lay’s» laget av norske Sebastian Pandonis og hans svenske medstudenter Folke Kühlhorn, Oskar Engman og Linn Stewart.

Gullkalven har en lang tradisjon i å samarbeide med bransjen. Likevel er det flere år siden studenter har fått mulighet til å bryne seg på ekte caser. I år skal byråene Atyp, Kitchen og Brunch ledsage studentene ut i reelle arbeidsoppgaver, i tillegg til å premiere hver sin vinner.

– Den viktigste hensikten med Gullkalven er å bygge bro mellom studentene og bransjen. Gjennom brief-uker kan studenter komme i direkte kontakt med bransjen, og ikke minst er det er en stor mulighet til å vise seg frem, sier Jakob Vasbotten fra leder-teamet i Gullkalven.

Skal løse konkrete oppgaver

Briefene skal avholdes i perioden før selve Gullkalven-utdelingen. I motsetning til hovedkonkurransen som har åpen brief, vil deltagere i byråbrief få utdelt konkrete oppgaver som skal løses. Studentene får en ukes tid på å komme med et løsningsforslag, og de tre vinnerne blir annonsert på hovedarrangementet som går av stabelen 28. mai.

– Dette er et fantastisk supplement til den originale Gullkalven-konkurransen der studentene fritt sender inn egne kommunikasjonsprosjekter. Her får studentene reelle oppgaver fra ekte byråer, hvilket gir god læring og en sjanse til å imponere en potensiell arbeidsgiver, sier Julie Helgeland-Tveteraas fra leder-teamet i Gullkalven.

Første byrå ut er Atyp, de slipper briefen i dag, mandag 12. april. Byråene stiller med egne premier – og Atyps utkårede får blant annet mulighet til å pitche vinnerbidraget direkte til kunden.

Brief atyp
Brief fra Atyp, som blir sluppet i dag.

Om Gullkalven-briefen

Sist gang briefkvelder ble avholdt var i 2019. Da var Goodmorning Naug og Universal samarbeidspartnere. Briefkvelder er en gammel tradisjon og et supplement til den originale Gullkalven-konkurransen. Dette er første gang konseptet avholdes digitalt, samt strekker seg en over en hel uke per byrå.

Om Atyp

Atyp er et kreativt hybridbyrå som utvikler kommunikasjon gjennom tett integrasjon av ulike fagdisipliner innen strategi, kreativitet, media og teknologi. Atyp ble til 1. desember 2019 gjennom en fusjon mellom Ernö og Futatsu. Kundene til Atyp er blant annet Obos, NHO, Politiet/Kripos og Mercedez-Benz.

Om Kitchen

Kitchen kaller seg for det utradisjonelle, tradisjonelle byrået. Først og fremst fordi de lever av kreativitet, og vet at god reklame også kan være det du ikke tenker på som reklame. Enten de skal lage aktiviteten alle snakker om, filmen som driver deg inn i butikken eller appen som er med deg i hverdagen, tror de på kreativitet som gjør merkevarer viktige i folks liv. Kitchen har gjort arbeid for blant annet Meny, Piknik i parken, Fretex, Slottsfjell og Sparebank1.

Om Brunch

Brunch er et lite reklamebyrå med stor kapasitet. De ansatte har erfaring fra noen av Norges og verdens største merkevarer, gjennom arbeid i byråer som TRY, Anti, OMD og Leo Burnett i New York og Milano. Reklamebyrået har kunder som blant annet Grandiosa, SV, Red Bull, Toro og Moccamaster.