Gullkalven strammer inn briefen

Med mål om å styrke identiteten og skille seg ut fra hopen, har den kreative studentkonkurransen i år sluttet med sine åpne briefer og gjeninnført konkrete oppgaver. Du kan fremdeles rekke innsendelsesfristen 10. april.

88990 641a5 original
Årets Gullkalven-styre. Ida Matthiesen helt nederst på gulvet, Casper Evensen helt øverst på gardintrapp. Foto © Gullkalven

Mye av hensikten bak Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon, er at kreative studenter får vist seg frem for potensielle arbeidsgivere. Med denne tanken i mente var årets mål å gjøre Gullkalven til en enda større og mer seriøs konkurranse.

– Å gå bort ifra åpne brifer er et valg tatt på bakgrunn av innsikt fra bransjen og studentene, med mål om å redde konkurransens identitet på lang sikt, forklarer Ida Matthiesen og Casper Evensen, lederteamet i årets Gullkalven.

Lyttet til tilbakemeldinger

Da lederteamet i fjor høst satte igang arbeidet med årets konkurranse var planen å fortsette med åpen brief.

– Vi anså dette for å være en god løsning for våre deltakere fra hele landet. Planen var i utgangspunktet å spisse de eksisterende kategoriene, men etter å ha gjort spørreundersøkelser blant studenter, samt hørt med flere store kommunikasjonsbyråer, fant vi ut at det var grunnlag for å endre til konkrete briefer for å følge med på bransjens utvikling, sier Matthiesen og Evensen.

Vil skille seg ut

Gullkalven ville også markere seg tydeligere som en selvstendig konkurranse med et nytt og annerledes blikk på den kreative bransjen.

– Flere av de største prisutdelingene innen kreativ kommunikasjon opererer med åpen brief, og ved at vi som studentkonkurranse velger å løse dette på en annen måte skiller vi oss mer ut fra andre konkurranser. I tillegg til at det viser at vi som studenter tør å stå på egne ben og at vi går for det vi mener er best, uavhengig av hva som har blitt gjort tidligere, forteller leder-teamet.

– Den rå, upolerte ideen

Kriteriene for å delta er de samme for alle, uansett hvilket studietrinn deltakerne går på.

– Vår visjon er at vi ved å gjøre konkurransen tilgjengelig for flere vil simulere mer deltakelse, som igjen vil gjøre at prisene våre er gjevere å vinne. Vi har også utvidet tidsrammen for å sende inn bidrag, ettersom vi ønsker at flest mulig studenter skal få tid til å løse briefene.

– Briefene som Gullkalven har utformet i år skal utfordre studentene til å tenke nytt, oppfordre til kreative løsninger og ikke minst la studentene leke seg. Studentene har blitt for opptatt av strategisk planlegging i forhold til den rå, upolerte ideen. Derfor har vi tatt det tilbake til idéfasen, hvor de beste idéene vinner, sier Matthiesen og Evensen.

En øvelse i kreativ kommunikasjon

– Å delta i Gullkalven gir studenter en sjanse til å få tilbakemeldinger fra erfarne og kompetente folk og oppmerksomhet fra bransjen. Selv om årets briefer ikke er spesifikt rettet mot reklame-studenter, er de likevel en øvelse i kreativ kommunikasjon som kommer også disse studentene til gode. Det er fullt mulig å levere markedsorienterte løsninger til alle briefene, og disse arbeidene vil fortsatt gi studenter noe ekstra å legge til i porteføljen.

Bidragene til Gullkalven blir vurdert av en jury bestående av folk fra de største byråene i kommunikasjonsbransjen.

– Hva juryen ser etter og hvilke kriterier de bedømmer bidragene etter er å finne på Gullkalvens hjemmeside, men så mye kan vi røpe: Det som anses for å være de beste bidragene er bidrag hvor noen har våget å utfordre seg selv og tenke annerledes, avslutter leder-teamet.

Du finner årets briefer på www.gullkalven.no.