Gullmikken til varmende kampanje fra Anorak og Redd Barna

Under Gullblyanten fredag kveld gikk prisen for årets beste radioreklame til «Varm et barn gjennom vinteren» for Redd Barna, en kampanje som formidler det gjenkjennelige ubehaget ved å fryse, forsterket med forholdene i aktuelle krigs- og kriseområder.

232 A1311 1
Foto: Werner Juvik
WJ1 7174

«Varm et barn gjennom vinteren» oppfordret julekampanjen fra Redd Barna, der hensikten var å rekruttere fastgivere til organisasjonens arbeid i krigs- og kriseområder i ulike deler av verden.

Det var Anorak som løste oppdraget med utgangspunkt i Føles som-funksjonaliteten i værtjenester, som vanligvis korrigerer for rent meteorologiske forhold, men som her også tar høyde for de akutte omstendighetene barn kan oppleve i krigs- og krigsområder.

Det kreative teamet bak er Sebastian Pandonis, Stein Simonsen, Hauk Brochmann og Frederik Feiler, og kampanjen er produsert av Sagveien Resort med regissør Jonas Torgersen.

Prisen ble delt ut av juryleder i Sølv- og Gullmikken, Linus Hjellström fra NORD DDB, sammen med Terje Larsen (P4/Viaplay) og Geir Lamo (Bauer Media).

Jurybegrunnelsen lyder som følger:


«Gullmikken 2023 går til noen spotter som evner å skape rike historier på kort tid.

De velskrevne, nostalgiske manusene og det umerkelige bruddet trekker lytteren ut på glattisen på en elegant måte. 

I kombinasjon med den lavmælte produksjonen og fraværet av musikk i avslutningen får disse spottene juryen til å hutre. For det føles ut som at vi er der. Sammen med barna. Og ja, du vet den følelsen, når du vinner Gullmikken med en sterk jobb for en viktig sak.

Gratulerer Anorak med Gullmikken 2023 for kampanjen «Varm et barn gjennom vinteren» for Redd Barna.»

Gatebarn

Redd-barna_spot-1_035_v3.mp3
Last ned

Flyktningleir

Redd-barna_spot-2_035_v3.mp3
Last ned

Jordskjelv

Redd-barna_spot-3_030_v3.mp3
Last ned