Har mer is i magen

Norske reklameaktører uttrykker bekymring for effekten av finanskrisen, men venter seg ingen nedtur av det formatet bransjen opplevde i perioden 2001-2003.



Under den noe misvisende tittelen «Frykter reklamekrise i reprise» skriver Dagens Næringsliv i dag om norske reklameaktørers prognoser for effekten av finanskrisen på den kreative bransjen.

Moland Film ble i likhet med de fleste andre filmproduksjonsselskaper hardt rammet av forrige nedtur, og daglig leder og produsent Mone Mikkelsen har fremdeles «filmtørken» friskt i minne.
– Per i dag har vi ikke merket noe til finanskrisen, men det vil vel gå ut over vår bransje også etter hvert, sier hun til DN.

McCann Worldgroup, landets største kommunikasjonshus, er forberedt på tøffere tider. Ifølge administrerende direktør Thomas Høgebøl har bransjen lært mye av forrige nedtur.
— Og selv om vi har noen fantastiske år bak oss, tror jeg ikke vi kommer til å se såpass dramatiske tilstander som i 2001, 2002 og 2003, sier han.

Erik Schøien i produksjonsseskapet Pravda (dannet 11. september 2001), tror det kommer en nedtur, men ser ingen tendenser til panikk.
– Mitt inttrykk er at annonsørene har mer is i magen nå enn i 2001, sier Schøien til DN.